Label

57 HARI DATANG HAID (SAKIT PUAN)

SAYA bersalin anak pertama pada Disember 2011. Selepas itu saya didatangi haid pada April 2012.

Haid saya tidak menentu, tempoh haid sepatutnya 28 hari tetapi pada kiraan saya, antara 40 hingga 57 hari barulah saya didatangi haid.

Kali terakhir haid saya pada 1 April lalu dan selepas itu, tiada haid langsung hinggalah kini.

Saya menyusukan anak dengan susu badan pada waktu malam dan semasa saya bercuti. Berat badan saya juga meningkat dan apabila dilakukan ujian kehamilan, saya tidak hamil. Apakah pandangan doktor mengenai perkara ini?

Ani,
Kuala Lumpur

ADAKAH anda mengambil sebarang ubat berhormon atau produk kesihatan atau kecantikan yang sebenarnya dikhuatiri mengandungi bahan berhormon atau steroid?

Langkah pertama adalah berjumpa doktor untuk mengambil ubat mendatangkan haid, setelah kemungkinan kehamilan dikecualikan. Ini boleh diperoleh daripada kebanyakan klinik pengamal perubatan.

Ia penting untuk tujuan kesihatan kerana membiarkan tidak didatangi haid untuk tempoh yang lama boleh mendorong lapisan endometrium di dalam rahim untuk berterusan menebal di luar kawalan sehingga menyebabkan penyakit berbahaya.

Kemudian seeloknya berjumpalah doktor pakar sakit puan untuk pemeriksaan lanjut. Selain itu, imbasan ultrabunyi pelvis akan dilakukan untuk menilai keadaan lapisan endometrium rahim, rahim dan ovari. Ujian darah profil hormon juga penting untuk mengesahkan atau mengecualikan beberapa penyakit.

Berhati-hati dengan apa yang anda ambil. Ubat atau produk yang disediakan dan diambil dalam dos berlebihan memang dapat menunjukkan kesan yang diingini dengan lebih cepat, tetapi kesan sampingannya juga lebih memudaratkan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan