Label

SENGGUGUT GANGGU RUTIN KERJA (SAKIT PUAN)

SAYA ingin memohon pandangan doktor mengenai masalah saya. Saya berumur pertengahan 30-an dan selalu mendapatkan rawatan sakit puan di sebuah hospital kerajaan.

Sebelum ini saya berjumpa doktor disebabkan masalah haid yang panjang (melebihi tujuh hari dan hampir 15 hari). Doktor berkenaan memberikan saya Diane 35, Loette dan Regivedon tetapi itu beberapa tahun lalu.

Kali ini doktor mengesahkan saya mengalami senggugut dysmenorhea dan endometriosis serta positif fibroid di rahim. Saiz fibroid saya hanya 4 x 4.4 sentimeter. Baru-baru ini mereka memberitahu saya mempunyai rahim jenis terbalik.

Sebelum ini saya pernah mengambil ujian darah dan kemudian ujian ultrabunyi melalui faraj. Hasil ujian terbabit, tiada apa yang perlu dirisaukan dan ovari berada dalam keadaan normal.

Saya ingin tahu kaedah untuk mengatasi masalah senggugut dysmenorhoea kerana ia amat mengganggu rutin kerja saya. Malah ia juga memaksa saya mengambil cuti sakit setiap kali hari pertama haid walaupun doktor sudah membekalkan saya dengan ubat penahan sakit seperti Ponstan, asid mefenamic dan naproxen.

Adakah benar pembedahan fibroid tidak akan dilakukan jika saiznya tidak melebihi lima sentimeter?

Baru-baru ini, doktor di hospital mencadangkan saya mengambil ubat hormon Yaz selama enam bulan tetapi sekarang baru beberapa minggu saya makan, haid saya panjang dan di hujung haid keluar warna coklat.

Adakah benar pengambilan ubat ini boleh mendatangkan kesan sebegini?

Saya juga ingin tahu, adakah wanita yang sudah lama tidak melakukan hubungan seksual (beberapa tahun) perlu menjalani ujian pap smear?

Salmah,
Kuala Lumpur.

WANITA yang mengalami fibroid juga boleh mengalami endometriosis, suatu penyakit yang boleh menyebabkan senggugut (dysmenorhoea), sakit ketika hubungan seks atau sakit berterusan apabila keadaan menjadi kronik.

Kedua-dua penyakit ini sering seiringan kerana kedua-duanya ‘hidup’ atas rangsangan yang sama iaitu hormon estrogen. Sekiranya penyakit endometriosis ini berada dalam peringkat teruk, ia boleh mengganggu kesuburan.

Fibroid lazimnya tidak menyebabkan kesakitan kecuali jika fibroid terbabit berada di dalam ruang rahim (bertangkai atau seperti polip) atau jika fibroid berkenaan mengalami proses degenerasi. Ubat yang anda ambil sepatutnya menjadikan haid anda lebih pendek dan sedikit saja, ia digunakan untuk mengawal pendarahan haid.

Pastikan anda mengambilnya mengikut aturan kerana jika tidak, ini pula akan menyebabkan gangguan haid tidak menentu.

Ujian pap smear pula disarankan untuk wanita yang pernah menjalani hubungan seksual tanpa mengira waktu terakhir hubungan seks terbabit dilakukan. Ujian pap smear disarankan secara berjadual, bukannya sekali seumur hidup atau selang bertahun tanpa aturan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan