Label

PUSAT BENGKAK, ADA BENJOLAN LEPAS LAHIR ANAK (SAKIT PUAN)

SAYA baru lapan hari melahirkan anak dan masalahnya, saya dapati pusat saya bengkak dan ada benjolan dari dalam.

Saya tidak pernah mengalami perkara seperti ini dan ini membuatkan saya rasa takut. Apakah yang harus saya lakukan?

Lina,
Selangor

ANDA mungkin mengalami hernia. Lapisan kulit dan dinding pada bahagian terbabit menjadi lemah disebabkan tekanan dari dalam menolaknya sehingga ia kelihatan membonjol. Mungkin ia terjadi secara perlahan-lahan akibat tekanan dalam abdomen yang meningkat sewaktu kehamilan semakin membesar dan juga apabila meneran sewaktu bersalin.

Anda boleh mendapatkan pemeriksaan doktor bahagian bedah am. Bergantung kepada saiz ‘lubang’ berkenaan, pilihan boleh jadi pembedahan menutup hernia terbabit ataupun anda boleh memakai ‘tali pinggang’ untuk menahan ia daripada membonjol keluar.

Selepas ini, elakkan atau rawat perkara yang boleh meningkatkan tekanan dalam abdomen seperti batuk berpanjangan, sembelit, mengangkat barang berat dan seumpamanya.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan