Label

GADIS HADAPI MASALAH HORMON (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 19 tahun dan mempunyai masalah hormon. Ramai mengatakan hormon saya tidak stabil justeru, saya mengalami pelbagai jenis penyakit yang kebiasaannya tidak berlaku pada gadis lain.

Contohnya, masalah jerawat, pertumbuhan bulu badan yang agak ketara di suatu tempat, warna puting yang gelap dan masalah haid yang tidak teratur.

Ada juga yang mengajar saya mengenai kaedah urutan hormon. Benarkah semua kenyataan itu? Kaedahnya agak berlainan iaitu dia menyuruh saya memasukkan jari ke dalam dubur dan menolaknya ke arah kemaluan selepas menekan di antara lubang dubur dan kemaluan.

Jika saya tersalah buat, saya akan menderita pelbagai jenis kanser. Apakah pendapat doktor mengenai perkara ini?

Adakah sebarang rawatan untuk mengubati semua masalah saya itu? Saya benar-benar mengharapkan pandangan doktor.

Nur Fazlin,
Melaka

MASALAH
hormon ada banyak. Jenis hormon juga ada banyak. Apa pun, ada sebahagian masalah hormon ini sebenarnya disebabkan oleh penyakit contohnya ketumbuhan dan seumpamanya.

Anda perlu tahu jenis hormon yang anda hadapi serta sama ada ia mempunyai kaitan atau punca penyakit badan atau sama ada ia hanya disebabkan oleh tekanan saja.

Inilah pertama kali saya mendengar kaedah urutan hormon yang anda terangkan. Secara logiknya, jika dilakukan berulang-kali, ia menjadikan dinding faraj bahagian belakang lemah dan mudah mengalami prolaps sehingga dubur atau usus boleh membonjol ke bahagian faraj.

Jika ini terjadi, seseorang boleh mengalami masalah sukar membuang air besar dan terpaksa memasukkan jari ke dalam faraj untuk menekan dinding atau najis kembali ke dalam usus atau dubur. Faraj mengandungi salur darah dan otot. Faraj tidak mengandungi kelenjar berhormon. Sukar untuk menjelaskan bagaimana teknik ini dapat mengeluarkan atau mengembalikan keseimbangan hormon. Selain itu, apakah jenis hormon yang dimaksudkan itu?

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan