Label

ISTERI SELERA MAKAN BURGER (SAKIT PUAN)

ISTERI saya hamil anak pertama dan kini dalam tempoh trimester pertama. Dia sering muntah selepas makan dan memberitahu dia hanya lalu makan makanan segera seperti burger. Jika mengambil makanan lain dia akan muntah.

Dari sudut perubatan, adakah mengambil makanan sebegini elok untuk kesihatan ibu dan kandungan? Jika tidak, apakah pandangan doktor untuk mengelak daripada pengambilan makanan sebegini?

Amir,
Selangor.

PEMAKANAN berkhasiat amat penting dalam pertumbuhan janin. Kita semua inginkan anak yang sihat dan cerdik.

Wanita hamil dalam trimester pertama lazim mengalami keadaan loya dan muntah sehingga menyebabkan sedikit penurunan berat badan dan keletihan akibat metabolisme yang bertukar kepada asidosis laktat.

Namun ia perlu ditangani sebelum memberi kesan kepada ibu dan kandungannya. Pemakanan boleh diubah suai kepada memakan dalam kuantiti yang sedikit-sedikit saja kerana isi padu perut lambat mengosong sewaktu hamil.

Bagi menampung jumlah keperluan pemakanan, bolehlah isteri anda makan lebih kerap iaitu mengulangi pemakanan selepas setengah jam. Elakkan berbaring selepas makan untuk mengurangkan keadaan keasidan pada saluran makanan esofagus.

Sesetengah wanita mendapati dengan mengelakkan makanan berminyak, ia dapat mengurangkan loya atau muntah.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan