Label

HAID LEBIH 15 HARI (SAKIT PUAN)

SAYA berumur 21 tahun dan mengalami haid sudah lebih 15 hari.

Saya didatangi haid pada 11 Mei hingga kini (3 Jun). Saya ada berjumpa doktor yang memberikan saya kapsul transamin 250 untuk dimakan selama lima hari iaitu tiga kali sehari.

Saya sudah menghabiskan ubat terbabit tetapi darah tetap keluar. Ia keluar pada waktu pagi dan petang dalam kuantiti sedikit.

Bulan lalu saya ada mengadakan hubungan kelamin dan darah keluar ketika melakukan hubungan itu. Harap doktor dapat membantu saya.

Nora,
Selangor

SUDAHKAH anda menjalani pemeriksaan doktor? Pemeriksaan fizikal am dapat mengesan tahap kesihatan darah anda selepas mengalami haid yang panjang.

Kadangkala ia dapat mengesan puncanya misalnya bengkak pada bahagian ari-ari di tengah boleh menandakan anda mengalami fibroid.

Kadangkala terdapat polip yang keluar daripada celah pintu rahim sehinggakan mudah berdarah selepas hubungan seks penetratif ataupun sekiranya diusik misalnya dengan jari.

Dalam kebanyakan kes, tiada petanda lain yang ditemui melalui pemeriksaan fizikal dan memerlukan doktor melakukan imbasan ultrabunyi, mungkin secara kaedah trans-vaginal (melalui faraj) bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas lagi.

Bagaimanakah keadaan lapisan dalaman rahim yang membentuk haid, adakah ia masih menebal walaupun sebahagian haid sudah begitu lama turun keluar?

Bagaimanakah dengan ovari anda, adakah terdapat petanda penyakit seperti ovari polisistik? Eloklah anda berjumpa pakar sakit puan pula untuk pemeriksaan lanjut.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan