Label

RAJIN BERSUKAN JEJAS PRESTASI? (SAKIT TUAN)

SAYA bujang dan berumur 25 tahun serta belum berkahwin. Saya aktif bersukan. Saya ingin bertanya mengenai keadaan alat sulit saya yang mengecut dan tidak dapat menegang. Hari pertama saya sedar, ia masih boleh mengeras tetapi tidak kuat dan pada malam terbabit saya mendapati zakar saya erek dengan kuat.

Namun, ketika waktu kerja, ia tidak lagi menegang sehingga hari ini, iaitu sudah masuk hari ketiga. Adakah ini bersifat sementara atau faktor badan saya tidak kuat kerana bersukan dan jika disebabkan bersukan, berapa lama zakar saya tidak dapat ereksi? Adakah ini simptom awal mati pucuk?

Lan
Melaka

EREKSI atau ketegangan zakar boleh berlaku pada bila-bila masa, baik dalam keadaan sedar tanpa teruja seks ataupun ketika teruja seks.

Selain itu zakar boleh menegang dalam keadaan tidak sedar, yang dimaksudkan ialah ketika tidur nyenyak, tidur ‘REM’ atau tidur dalam keadaan pergerakan mata yang cepat.

Ketika itu ereksi amat padat dan jika kebetulan terjaga, akan dapat rasa kekuatan ereksi berkenaan. Ereksi yang biasa kelihatan pada awal pagi ialah ekoran daripada ereksi padat yang berlaku ketika tidur nyenyak.

Jika dalam riwayat kehidupan lelaki itu tidak kelihatan semua yang saya jelaskan tadi, ada kemungkinan zakarnya tidak dapat berfungsi. Iaitu, zakarnya akan kelihatan kecil dan kecut dan tidak menunjukkan tindak balas ereksi walaupun diurut secara intim.

Keadaan ini dikenali sebagai ‘mati pucuk prima’. Jadi untuk lelaki yang dapat menghayati dan mendapat ereksi zakar, tidak kira kerap atau sebaliknya, dia mampu mencapai ereksi.

Jika ereksi gagal, maka masalah mati pucuk itu dikatakan mati pucuk sekunder, iaitu atas sebab tertentu.

Anda menyatakan mengamalkan gaya hidup sihat, melakukan senaman berkala, malah aktif dalam sukan dan anda biasa mengalami ereksi spontan ketika sedar dari tidur pada waktu malam, maka kesemua itu menandakan anda sihat dan tidak perlu risau kemampuan ereksi.

Kini anda berasa curiga kerana sedar tidak dapat mencapai ereksi spontan. Di samping itu anda juga pernah mengalami tekanan jiwa dan tertekan apabila memikirkan masalah itu. Sudah tentu dalam keadaan tertekan, pusat kawalan ereksi dalam otot tidak akan berfungsi dengan baik. Anda perlu tahu bahawa minda kita mengawal semua aktiviti dan fungsi tubuh badan.

Semuanya bermula dan berakhir dalam otak kita. Anda muda dan masih ada banyak peluang dalam kehidupan anda. Jangan fikir yang bukan-bukan. Anda mempunyai badan yang tegap dan sihat dan sepatutnya berkemampuan untuk memastikan semua sistem dalam badan anda berfungsi dengan baik.

Jika minda bercelaru dan tiada keyakinan diri, semuanya tidak akan menjadi. Teruskan gaya hidup anda dengan penuh keyakinan.

Insya-Allah, semuanya akan kembali normal.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan