Label

BUKAN SEMUA KEGUGURAN PERLU CUCI RAHIM (SAKIT PUAN)

SAYA sudah lebih setahun berkahwin. Pada Disember tahun lalu, saya mengalami keguguran dan ketika itu, usia kandungan saya baru dua bulan.

Sehingga kini saya masih tidak hamil. Ketika saya keguguran, doktor mengesahkan rahim saya sudah kosong dan rahim saya tidak dicuci.

Apakah yang harus saya lakukan kerana saya benar-benar ingin menimang cahaya mata.

Noor,
Johor

ADA yang menganggap setiap keguguran perlu dicuci. Ini tidak benar. Sekiranya keguguran terbabit habis keluar, ia disahkan secara penilaian ke atas corak atau kuantiti pendarahan, bukaan pintu rahim dan imbasan ultrabunyi pelvis ke atas bahagian dalam rahim.

Jika ia sudah kosong, perbuatan prosedur cuci (yang sebenarnya prosedur mengikis lapisan terdalam dinding rahim) boleh menyebabkan trauma pada dinding terbabit sehingga ke bahagian otot myometrium. Ini akan menimbulkan komplikasi.

Eloklah anda menjalani pemeriksaan kesuburan. Kadangkala sesuatu penyakit lambat timbul atau memberi kesan. Kadangkala suami pula yang mempunyai masalah sperma. Walaupun jika didapati kedua-dua anda tidak bermasalah, rawatan kesuburan yang mudah secara pemberian pil subur dan mungkin disusuli rawatan IUI dapat meningkatkan peluang kehamilan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan