Label

EMPAT TAHUN NIKAH BELUM ADA ZURIAT (SAKIT TUAN)

SAYA berkahwin hampir empat tahun, namun belum dikurniakan cahaya mata. Saya berusia 29 tahun dan suami 34 tahun. Dalam tempoh itu, saya dan suami melakukan pemeriksaan kesihatan.

Baru-baru ini, doktor pakar Obstetrik & Ginekologi dari Ipoh mengesahkan suami mempunyai hormon tinggi, menyebabkan benih tidak dapat dihasilkan dengan bacaan FSH 25.1 dan Luteinizing Horm 14.6H (paras normal bacaan hormon 10 ke bawah).

Menurut doktor, suami mempunyai masalah ‘Primary Testicular Failure-Non Obstructive Azoospermia’. Suami pernah mengalami pasang surut sewaktu kecil.

Dia tidak merokok, tidak pernah terbabit kemalangan sehingga terpaksa menjalani pembedahan. Beratnya 115kg dengan ketinggian 162cm.

Doktor tidak dapat meneruskan siasatan terhadap saya kerana menurutnya benih tidak ada untuk disenyawakan dengan saya, baik secara semula jadi atau dengan kaedah tabung uji atau IVF.

Menurut doktor, suami tidak berpeluang memberi saya zuriat kerana setakat ini tiada kaedah yang dapat membantu mengatasi masalah itu.

Adakah benar pesakit ‘Non Obstructive Azoospermia’ tidak berpeluang memiliki zuriat?

Jika ada, apa perlu kami lakukan? Apakah sebenarnya yang menjadi punca masalah ini?

PUAN SYA
Kuala Lumpur

MASALAH kesuburan lelaki lebih rumit berbanding wanita, lebih-lebih lagi jika membabitkan kilang sperma, testis atau buah zakar.

Kilang sperma, iaitu buah zakar ada sepasang yang hasilkan 70,000 sperma setiap minit. Memang buah zakar itu aktif.

Saiz buah zakar menandakan keadaan kilang sperma. Jika ia kecil, iaitu tak sampai setengah ibu jari kaki, kilang sperma tidak berfungsi dan situasi ini dikenali sebagai ‘testicular failure’. Buah zakar kecil tidak dapat dibesarkan dengan apa-apa rawatan kerana kilang sperma rosak.

Jika buah zakar besar, sekurang-kurangnya sedikit tisu dapat diambil melalui pembedahan kecil, kaedah dikenali sebagai ‘testicular biopsi’ untuk meneliti jika kilang sperma rosak atau ada aktiviti. Jika aktif, sedikit sperma boleh dikeluarkan untuk tujuan menyatukannya ke dalam telur perempuan.

Ini asas kepada soalan puan. Bagaimanapun, rumit untuk saya nyatakan semua yang terperinci di sini. Malah, saya tidak tahu apa sebenarnya masalah puan dan suami.

Jika puan inginkan penjelasan atau berjumpa saya, sila hubungi saya menerusi e-mel saya dr_tambi@yahoo.com.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan