Label

ENAM BULAN NIKAH BELUM HAMIL (SAKIT PUAN)

SAYA berumur 22 dan suami berumur 23 tahun. Kami baru berkahwin selama enam bulan dan saya masih belum hamil. Saya dan suami mempunyai bacaan BMI yang normal.

Kitaran haid saya tetap dan ada sedikit masalah senggugut tetapi cuma sehari haid saja, selepas itu ia hilang. Kami kerap bersama dan saya juga cuba berurut kampung tetapi tidak juga hamil.

Sekarang saya banyak mendengar mengenai tiub fallopio tersumbat. Apakah tanda tiub terbabit tersumbat? Bagaimana hendak mengesannya? Adakah masalah senggugut saya menyebabkan saya lambat hamil? Saya sangat bimbang apatah lagi saya amat menginginkan zuriat.

Ida,
Shah Alam, Selangor.

ANDA bolehlah menjalani pemeriksaan kesuburan. Bagi wanita yang mempunyai masalah berkaitan, tempoh enam bulan mencuba sudah mencukupi untuk mereka mendapatkan pemeriksaan dan rawatan kesuburan pula.

Tiub fallopio tersumbat lazimnya tiada petanda. Status tiub juga tidak dapat diperiksa menggunakan kaedah ultrabunyi kecuali sekiranya terdapat takungan cecair di dalam tiub terbabit (hidrosalping). Status tiub fallopio boleh diperiksa menggunakan kaedah sinaran-X yang dinamakan HSG ataupun lebih lengkap lagi secara pembedahan kecil.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan