Label

TAKUT MANDUL (SAKIT TUAN)

SOALAN

SAYA berusia 21 tahun dan menghidap buasir sejak kecil. Ia gatal dan terdapat ketumbuhan terkeluar ketika buang air besar. Bagaimanapun, masalah ini masih belum ke tahap buang air berdarah. Adakah penyakit ini berbahaya dan boleh menyebabkan kemandulan?

Jali,
Bayan Lepas, Pulau Pinang

JAWAPAN

KULIT
di permukaan lubang najis lembut dan tidak mudah merekah apabila lubang najis (mukosa) mencengkam. Mukosa di bahagian pembukaan lubang najis juga lembut dan jika kering menyebabkan kegatalan dan ketumbuhan isi seperti ‘kutil’ atau ‘buasir’ yang terjojol ketika buang air besar.

Ia kembali lega jika tiada tekanan kepada bahagian pembukaan lubang najis seperti najis keras. Apabila isi itu mengecut dan kembali ke pembukaan lubang najis, kesempitan kurang dan pendarahan juga kurang.

Jika isi itu memberi masalah kronik, ia boleh dibuang seperti dilakukan kepada buasir kronik. Memang pada mulanya sakit tetapi selepas itu akan berasa selesa.

Cara perawatan konservatif, pembukaan lubang najis perlu dipastikan tidak sempit dan isi terjojol dirawat menggunakan krim pelembap dan nyah radang yang disapukan ke atasnya. Ia dilakukan supaya kulit yang terjojol itu kecut dan tiada keradangan.

Individu mengalami buasir perlu memastikan tidak sembelit atau najis keras kerana terpaksa meneran. Ia boleh mengakibatkan isi buasir itu kembang, bengkak dan menjadi radang.

Lelaki dan wanita yang mengalami buasir mendapati tahap kemutan dinding pelvik yang rendah. Ini kerana mengemut menyakitkan buasir yang terkeluar atau yang mengalami radang.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan