Label

HIPERTENSI JEJASKAN SYAHWAT (SAKIT TUAN)

SOALAN

SAYA berumur 32 tahun dan baru saja mendirikan rumah tangga. Sebenarnya, saya segan untuk bertanyakan soalan ini. Masalah saya ialah, ada kalanya apabila saya ingin melakukan hubungan kelamin dengan isteri saya, alat kelamin saya agak lemah atau kurang tegang.

Untuk pengetahuan doktor, masalah ini telah berlarutan selama setahun lebih. Saya ada makan ubatan herba seperti Gingko, Ginseng dan herba yang mengandungi herba “Tribulus”. Herba ini amat berkesan tetapi ada masanya ia tidak memberikan sebarang reaksi.

Saya juga berhenti dari merokok sekurang kurangnya sejam sebelum berintim. Minuman beralkohol sama sekali saya tidak menyentuhnya. Namun, apa yang menyedihkan, ia tidak memberikan hasil yang diingini. Saya juga mempunyai masalah tekanan darah tinggi.

Jadi ubat (Micardis) yang saya makan mempunyai kesan yang amat tipis terhadap ketegangan alat kelamin. Saya tidak mempunyai penyakit kencing manis. Berdasarkan kepada keterangan ini, apakah punca masalah saya yang doktor rasakan dan bagaimanakah cara untuk mengatasinya?

Suami Pening

JAWAPAN

UNTUK
pengetahuan saudara, ubat Micardis yang saudara ambil untuk merawat penyakit darah tinggi boleh memberikan kesan terhadap libido (nafsu syahwat), sekali gus menyebabkan masalah ereksi (ketegangan alat sulit lelaki).

Saya juga menyarankan agar saudara berhenti merokok sepenuhnya kerana tabiat itu mampu menyumbang kepada gangguan disfungsi eretil (mati pucuk) sebagaimana yang saudara gambarkan di atas.

Saudara perlu berjumpa dengan doktor yang telah mempreskripsikan anda dengan Macardis dan bincangkan dengan beliau sekiranya saudara boleh menukar kepada ubat-ubatan lain bagi merawat hipertensi, yang tidak menjejaskan ereksi anda.

Bincangkan juga dengannya tentang langkah-langkah antimerokok yang boleh saudara ambil bagi membantu menghentikan aktiviti tersebut sama sekali.

(Sumber Utusan Malaysia)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan