Label

USAH KELIRU ISTILAH (SAKIT TUAN)

RAMAI masih keliru dengan istilah yang kini diguna pakai di dalam dunia perubatan, termasuk sakit tuan, apabila saya menerima banyak soalan mengenai istilah tertentu seperti ereksi dan ejakulasi. Saya akui istilah berkaitan seks memang mengelirukan, terutama apabila seseorang itu cuba mengaitkannya dengan istilah yang digunakan bomoh, tabib atau tukang urut bagi memahami masalah yang mereka hadapi. Bagaimanapun, perlu diingatkan kadangkala istilah digunakan golongan tradisional ini tidak benar dengan istilah perubatan.

Sebagai contoh, perkataan otot yang digunakan tukang urut untuk menjelaskan cara atau kaedah rawatan yang disyorkan mereka untuk memulihkan kekuatan otot zakar seolah-olah menyamakan otot zakar dengan otot badan. Sebenarnya otot badan berbeza dengan otot zakar kerana zakar mengandungi banyak saluran darah, bukan urat atau otot. Mengurutnya sama seperti badan pasti meninggalkan kesan buruk dan bahaya kepada zakar.

Ramai lelaki yang menjalani rawatan urutan mengalami kerosakan teruk pada zakar mereka. Malah, berdasarkan pengalaman saya merawat pesakit, ada yang mendapati zakar mereka mengecut dan mengecil beberapa bulan selepas zakar ‘diuli’ tukang urut. Ada juga yang mendapati benjolan dan kekerasan pada zakar akibat kecederaan kepada tisu vaskular (salur darah).

Istilah angin pasang atau air pasang yang disamakan dengan ‘uluran’ yang sebenarnya tiada kaitan pun dengan maksud sebenar angin atau air pasang itu. Penyakit yang dimaksudkan dengan angin pasang ialah hernia, di mana usus termasuk ke dalam kerandut buah zakar. Hidrosel atau istilah air pasang pula ialah kandungan cecair dalam selaput buah zakar. Mungkin istilah ereksi, klimaks, orgasma, kemuncak syahwat, mati pucuk, mati putik dan pelbagai yang lain yang saya sering gunakan di ruangan ini memberi maksud mengenai kepuasan atau kegagalan dalam hubungan seksual.

Saya pasti kini orang Melayu sudah bertamadun dan tidak lagi ketinggalan dan faham istilah perubatan yang saya ketengahkan. Saya lebih suka menggunakan istilah perubatan kerana banyak istilah Melayu, termasuk yang saya berikan sebagai contoh di atas, agak mengelirukan kerana ada banyak maksud dan makna terselindung. Ini membolehkan tukang urut, dukun atau bomoh mengelirukan mangsa mereka.

Saya tidak dapat menyatakan satu persatu makna secara khusus di dalam ruangan ini, tetapi meminta sesiapa yang mengetahui lebih lanjut supaya mendapatkan kamus Dewan Bahasa dan Pustaka jika masih keliru dalam bahasa yang digunakan untuk kesihatan seksual dan reproduktif.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan