Label

KAHWIN SEPUPU (SAKIT TUAN)

SOALAN

SAYA berhasrat untuk berkahwin dengan sepupu sendiri. Adakah anak yang bakal dilahirkan akan menjadi kurang cerdik? Bagaimana dari segi perubatan dan kesihatan?

JAWAPAN

BANGSA Parsi dari India yang pernah mengamalkan perkahwinan antara sepupu tidak lagi berbuat demikian apabila mendapati banyak masalah kesihatan yang timbul kepada zuriat. Di Iran, Pakistan dan Mesir, perkahwinan sesama saudara dekat memerlukan peraturan ujian dan saringan kebakaan, manakala orang Cina pantang berkahwin dengan ahli keluarga atau sesiapa yang mempunyai nama keluarga sama.

Anda boleh dapatkan nasihat doktor sebelum berkahwin. Mungkin berdasarkan carta 'geneologi' atau struktur tatasusila keluarga dan keturunan anda dan pasangan. Doktor boleh melakukan ujian bagi mengenal pasti jika ada penyakit luar biasa atau kronik yang boleh dikaitkan dengan baka yang boleh menular kepada zuriat anda.

Tapi masalah kesihatan mental yang ringan tidak dapat dikesan dan perkara ini tidak pernah timbul dalam keluarga. Bagaimanapun, terpulanglah kepada anda. Jika ada jodoh, kata orang teruskan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan