Label

FENOMENA LELAKI REMAJA (SAKIT TUAN)

Mengalami mimpi basah petanda akil baligh

SUDAH berusia 15 tahun tetapi masih kencing malam. Mungkin kedengaran pelik, tetapi masalah ini berlaku kerana beberapa faktor yang kadangkala disalah anggap oleh masyarakat, menyebabkannya menjadi lebih kritikal.

Memang diakui jarang lelaki pada awal usia remaja mengalami masalah kencing malam, terutama terkencing atas katil. Namun, keadaan ini boleh berlaku jika seseorang itu mengalami keradangan pundi kencing, menyebabkannya tidak berdaya menahan kencing.

Ini mengakibatkan seseorang itu tidak sempat bangun daripada tempat tidur untuk ke bilik air. Jika terlalu kerap kena bangun untuk membuang air kecil, ini mungkin petanda keradangan pundi prostat dan biasanya ia ada kaitan dengan infeksi prostat.

Sebilangan lelaki awal remaja mungkin tidak tahu mengenai fenomena ‘mimpi basah’ dan akan menganggapnya sebagai ‘kencing malam’. Mimpi basah memang susah dikawal dan seseorang itu hanya sedar selepas bangun daripada tidur.

Ketika itu, dia hanya berasa kelembapan dan tidak terlintas yang kebasahan itu bukan kencing. Jarang lelaki terbangun ketika ia berlaku.

Jika terbangun, kemungkinan besar dia tahu air yang keluar bukan air kencing kerana lebih pekat dan berbau luar biasa. Malah, mungkin ketika itu baru timbul kesedaran yang air itu adalah air mani!

Saya ingin tekankan adalah biasa untuk lelaki remaja mengalami mimpi basah apabila sudah akil baligh. Ini bukan tanda penyakit, malah menunjukkan sistem reproduksi seseorang itu dalam keadaan sihat. Ia boleh berlaku secara kerap dan ini juga bukan petanda penyakit.

Dalam keadaan tidur nyenyak mungkin kerana letih, sistem urat saraf yang mengawal ejakulasi menjadi aktif dan mengakibatkan ejakulasi atau mimpi basah berlaku apabila anggota sulit tersentuh ‘sesuatu’. Ia juga mudah berlaku apabila lelaki yang kerap beronani mengurangkan perbuatan itu.

Bagaimanapun, apabila seseorang itu tidak dapat membezakan air yang keluar secara kerap, sesuatu perlu dilakukan bagi memastikan ia bukan satu masalah. Nasihat saya ialah berjumpa doktor.

Namun, nasihat terbaik ialah jika hendak menjaga kesihatan, anda perlu amalkan gaya hidup sihat. Lakukan senaman berkala dan luaskan kehidupan sosial supaya anda dapat berinteraksi dengan lelaki dan wanita dalam keadaan sihat.

Memang seks mustahak dalam kehidupan kita, tetapi ia satu tanggungjawab dan memerlukan kematangan fizikal dan mental. Seseorang itu akan dapat menghayatinya dengan baik kelak.

Sehubungan itu, adalah penting untuk mengelak aktiviti onani, duduk bersendirian, tiada interaksi sosial dan tidak bersenam kerana ia akan menekan kesihatan dan membuat anda berasa seperti menghidap ‘seribu satu jenis penyakit’.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan