Label

CEPAT SANGAT (SAKIT TUAN)

SOALAN

SAYA berusia 33 tahun, berkahwin kira-kira 10 tahun dan ada tiga cahaya mata. Masalah saya ialah, tenaga kelelakian saya kini tidak mampu bertahan lama setiap kali ‘bersama’ isteri sehingga mencapai tahap di mana saya terangsang tanpa diusik pun sehingga boleh mengeluarkan air mani. Adakah ini satu penyakit?

Razali,
Shah Alam, Selangor

JAWAPAN

EREKSI berlaku apabila seseorang lelaki itu berhajat untuk berintiman dengan pasangan.

Rangsangan mental cukup untuk mencetuskan ereksi. Kadangkala ia berlaku tanpa rangsangan fizikal, termasuk secara spontan seperti ereksi yang berlaku pada awal pagi, ketika terjaga daripada tidur atau terasa hendak membuang air kecil.

Apabila rangsangan tiada lagi, ereksi menjadi kendur. Ketika zakar ereksi, ia dalam kawalan lelaki. Jadi dia boleh mengawal ereksi dengan mindanya serta mengawal tahap ereksi menggunakan otot lantai pelvis atau otot kemut dengan mengemut.

Dalam keadaan mengemut, seseorang lelaki mendapati ereksinya tegap dan sebaik melepaskannya, ia menjadi tidak padat.

Justeru, jika mahu ereksi padat, anda perlu biasakan perbuatan kemut itu sambil menyalurkan ereksi ke dalam faraj dan mendayung.

Memang sukar untuk kemut secara berterusan dalam keadaan biasa, tetapi dalam keadaan seperti terasa hendak kencing atau air besar, memang kita kena kemut selalu dan boleh pula dilakukan, dengan kadangkala sampai beberapa minit!

Jadi memang boleh melakukan kemut sambil bergerak secara terkawal dan melakukan gerakan mengikut kemampuan daya tahanan, baru ereksi itu dapat dikekalkan untuk jangka panjang mengikut kemampuan individu.

Yang mustahak ialah gerakkan ereksi secara menyorong dan menarik sedikit serta jangan melakukan gerakan tanpa mengeluarkan ereksi. Ereksi kekal dalam faraj dari awal sampai akhir.

Malah, jika berlaku klimaks, selagi kemutan itu tak dilegakan dan ereksi kekal, ia boleh didayungkan untuk beberapa ketika sehingga pasangan turut terasa puas.

Jika perlu, gunakan alat penambat ereksi, tetapi jika tidak selesa, tidak perlu gunakan. Ingat, semuanya dalam kawalan minda dan fizikal!

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan