Label

GAGAL DALAM HUBUNGAN SEKS (SAKIT TUAN)

HUBUNGAN kelamin memainkan peranan mengeratkan silaturahim antara pasangan dan mantapkan kemesraan dan keyakinan dalam institusi keluarga yang harmoni. Bayangkan keadaan yang mana kedua-dua pasangan jahil tentang seks tidak tahu memainkan peranan masing-masing sewaktu bersama.

Bayangkan keadaan di mana remaja yang tidak pernah terdedah kepada pengenalan seks, mendapati dirinya kekurangan apabila masuk ke alam kedewasaan dan berkahwin serta tidak dapat menyempurnakan tanggungjawabnya dari segi hubungan seksual dengan pasangan.

Hubungan seksual dianggap sinonim dengan perkahwinan apabila pasangan yang telah berkahwin. Tetapi ada pasangan yang gagal memainkan peranan masing-masing sehinggakan isteri masih lagi dara! Dan suami masih teruna!

GAGAL kerana tidak tahu memainkan peranan

Bayangkan wanita yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan pasangan untuk melakukan hubungan seksual dan tidak tahu cara untuk memberi kerjasama kepada suami. Apabila suami mula hendak menyalurkan ereksi, wanita itu tidak dapat memberi ruang untuk memudahkan kemasukan ereksi suami ke dalam farajnya. Dia tiba-tiba merasa kekok, takut dan tidak selesa apabila pasangan mula menggerakkan ereksi ke dalam anggota sulitnya dan dia akan bertindak dengan mencengkam faraj atau faraj tercengkam tanpa kawalan (vaginismus). Dia tidak tahu yang hubungan kelamin melibatkan kemasukan ereksi ke dalam faraj dan tidak tahu mengawal faraj.

Isteri perlu melegakan faraj ketika suami hendak menyalurkan zakar ke dalam farajnya! Selagi dia tidak diberi petunjuk atau cara gaya tentang teknik persetubuhan sama ada daripada suami yang arif dalam perkara tersebut atau mendapat bantuan kaunselor atau bimbingan daripada doktor atau seksologis, selagi itu dia tidak akan dapat menyempurnakan peranannya.

Dia akan mendiamkan diri dan mungkin beranggapan yang suaminya tidak tahu atau gagal untuk melakukan persetubuhan kerana untuknya suami yang memainkan peranan penting dan dia hanya ikut sahaja kehendak suami. Dia tidak memahami yang dia juga perlu memainkan peranannya untuk menjayakan hubungan seksual bersama suami dengan memberi kerjasama kepada suami.

Dr Ismail Tambi
Pakar Kesihatan Reproduktif dan Seksual

(Sumber Internet)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan