Label

'INDUCE' BAYI DALAM KANDUNGAN (SAKIT PUAN)

SAYA hamil 35 minggu sekarang pada usia saya 40 tahun. Tarikh jangkaan bersalin saya ialah 9 September ini.

Doktor menyatakan sekiranya saya belum mengalami kontraksi pada 28 Ogos, saya perlu ke hospital untuk ‘induce’. Ini disebabkan faktor umur, bimbang jika bayi dalam kandungan termakan najis dan terberak.

Saya ingin tahu kebenarannya. Adakah sebarang risiko jika saya terpaksa ‘induce’ sehingga tiga kali sekiranya pintu rahim belum terbuka?

Fidah,
Selangor

SAYA memahami kebimbangan doktor anda, lebih-lebih lagi pada usia ini di mana mungkin ini kehamilan terakhir bagi kebanyakan wanita atau sebaliknya kehamilan pertama bagi sebahagian kecil wanita yang lain.

Setiap kehamilan sangat berharga terutama apabila memikirkan keupayaan wanita terbabit untuk hamil lagi apabila usia memasuki 41 atau 42 tahun selepas ini.

Masalah bayi berak dalam kandungan berlaku dalam keadaan bayi lemas (jika berlaku ia lazimnya sewaktu proses atau hari bersalin) ataupun dalam keadaan bayi lebih hari (bayi terlebih matang). Ini tidak berkaitan dengan usia wanita, saya pasti doktor anda juga sudah menerangkan hal ini.

Sekiranya pintu rahim masih belum terbuka selepas dikenakan ‘induce’ tiga kali, doktor lazimnya menasihatkan wanita terbabit menjalani pembedahan Caesarean atau mungkin berehat sehari sebelum dikenakan ‘induce’ sekali lagi.

Pilihan pertama adalah lebih kerap atas kebimbangan keadaan rahim setelah mengalami stres disebabkan ‘induce’ serta keadaan bayi dalam kandungan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan