Label

EKZEMA KRONIK PUNCA ASMA (KESIHATAN)

APABILA sesebuah negara menjadi lebih maju dari segi teknologi dan industri, kes asma dan penyakit alahan akan meningkat secara berterusan. Dalam kesibukan Malaysia dan negara rantau Asia mengejar kemajuan ekonomi, kita tidak dapat menafikan peningkatan kesan penyakit ini kepada pesakit.

Asma terjadi berikutan faktor lain termasuk genetik dan pengaruh alam sekitar seperti pencemaran. Salah satu daripada isyarat awal yang menunjukkan peningkatan risiko alahan asma ialah ekzema.

Perunding Asma, Alahan dan Imunologi Hospital Gleneagles, Dr Kent Woo berkata, penyakit asma bukan entiti tetapi sindrom. Ini bermaksud banyak faktor yang boleh menyebabkan penyakit ini. "Sehubungan itu, rawatan terhadap asma adalah proses yang rumit dan tindak balas kepada rawatan bergantung kepada tahap keradangan pada saluran pernafasan."

"Pesakit yang mengalami ekzema kronik mengalami 65 peratus risiko untuk dijangkiti asma dalam hayat mereka. Ekzema muncul sebagai suatu gangguan kepada lapisan luar kulit yang membolehkan alergen melepasi untuk menembusi kulit dan menyebabkan imune sensitization kepada alergen berkenaan."

"Serangan asma akan berlaku apabila alergen yang sama disedut dalam paru-paru," katanya pada majlis pelancaran produk baru Efficas Care, anjuran Triniaire Sdn Bhd.

Efficas Care menggabungkan fatty asid Gamma Linolenic Acid (GLA) dengan Eicosapentaenoic Acid (EPA) telah menjalani kajian klinikal dan terbukti berkesan menghalang serta mengurangkan pengeluaran leukotrienes yang menyebabkan serangan asma dan alahan.

Menurutnya, pesakit perlu memahami faktor yang mencetuskan serangan asma selain alahan. Dengan pemahaman yang mendalam mereka akan dapat mengelakkan insiden serangan penyakit ini.

Mengulas lebih lanjut, beliau menjelaskan secara mendalam bahawa 70 peratus pesakit asma lazimnya berunsur alahan dan pendedahan kepada alergen akan memburukkan keradangan bahagian saluran pernafasan.

Justeru, penting untuk mengenal pasti alahan yang mencetuskan asma dan jika langkah pengurangan alergen yang betul diambil, simptom akan bertambah baik sebanyak 50 peratus.

Cuaca juga boleh menyebabkan serangan asma lebih kronik. Sejak 1983, fenomena peningkatan serangan asma secara mendadak di bilik kecemasan selepas tragedi ribut petir yang disebabkan angin yang membawa debunga rumput di udara.

Ia mencetuskan serangan asma dalam kalangan pesakit yang alah pada debunga rumput. Jadi jangan terperanjat jika menyaksikan pesakit asma mengalami serangan selepas ribut petir.

Kesimpulannya, asma adalah penyakit yang kompleks dan perlu ditangani secara holistik. Langkah yang terbaik bagi pesakit ialah berjumpa pakar perubatan untuk mendapat nasihat serta rawatan supaya serangan asma dan alahan dapat dikawal dengan baik.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan