Label

TINGGAL SEBELAH TIUB FOLLOPIO (SAKIT PUAN)

SAYA sudah berkahwin, berusia 32 tahun dan mempunyai seorang anak berusia tiga tahun. Pada awal tahun lalu, saya disahkan mengandung luar rahim, ketika itu usia kandungan tujuh minggu.

Saya menjalani pembedahan laparoscopy. Doktor membuang tiub follopio sebelah kanan manakala ovari kanan masih kekal.

Saya ingin hamil lagi tetapi sehingga kini masih gagal untuk hamil. Selepas menjalani pembedahan laparoscopy dan hanya tinggal tiub follopio sebelah kiri, mampukah saya hamil dalam keadaan sedemikian? Buat pengetahuan doktor aturan haid saya normal setiap bulan.

As,
Kuala Lumpur

ANDA masih boleh hamil selagi anda belum menopaus menggunakan kaedah berikut:

Kaedah normal (tanpa menggunakan ubat subur dan cara hubungan seksual) jika pada bulan atau kitaran terbabit berlaku ovulasi (pengeluaran telur) dari ovari kiri.

Anda perlu faham bahawa ovulasi tidak semestinya berlaku pada setiap bulan atau kitaran. Selain itu, jika ovulasi berlaku, ia tiada giliran berselang dari ovari kanan ataupun kiri. Ada kalanya ovulasi hanya berlaku dari sebelah ovari yang sama saja setiap kali. Maka, jika anda berusaha untuk hamil, eloklah anda menjalani pemeriksaan pemantauan pada sekitar waktu subur bagi mengetahui sama ada terdapat pembesaran kantung folikel telur dan ovulasi serta tempat ia berlaku sama ada dalam ovari kanan atau kiri.

Kehamilan masih boleh berlaku jika ovulasi dari ovari kanan dan telur memasuki tiub fallopio kiri tetapi risiko kehamilan ektopik pula lebih tinggi.

Sekiranya ovari anda pula mempunyai masalah kesuburan iaitu telur tidak berkembang, eloklah anda mengambil ubat rangsangan untuk membesarkan kantung folikel telur. Setelah ia dicapai, peluang kehamilan boleh ditinggikan lagi jika anda menjalani permanian berhadas (IUI) kerana dua peluang dapat ditambah iaitu bilangan telur lazimnya lebih apabila mengambil ubat kesuburan dan jarak perjalanan sperma pula semakin dekat dengan IUI.

Jika anda inginkan peluang yang lebih tinggi, anda juga boleh memilih kaedah persenyawaan tabung uji (IVF) kerana ia dapat menggunakan lebih banyak telur dari kedua-dua ovari kanan dan kiri serta tidak lagi perlu bergantung kepada tiub fallopio untuk mengangkut telur ke dalamnya.

Sebelum anda membuat pilihan, anda disarankan mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai penilaian sewaktu pembedahan ektopik dahulu :

Apakah kemungkinan penyakit yang menyebabkan kehamilan ektopik? Jika ada, pada tahap apakah penyakit terbabit? Adakah ia membabitkan susun atur organ penting dalam kehamilan? Adakah terdapat tanda perlekatan jangkitan kuman khusus pada permukaan hati anda? Apakah prosedur pembedahan serta rawatan perubatan yang diberikan untuk penyakit itu?

Keadaan tiub fallopio kiri (bentuk lengan, ampula serta jejari atau fimbria). Keadaan dalam tiub lazimnya tidak dinilai sewaktu pembedahan ektopik. Ini boleh dipastikan secara ujian mudah HSG.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan