Label

MINUM AIR SUAM ELAK PENGSAN (KESIHATAN)

PENGSAN bermaksud tidak sedarkan diri dan gagal mengawal pergerakan badan secara spontan untuk jangka masa singkat. Ia akan pulih secara sendiri dan berlaku secara tiba-tiba.

Pengsan biasanya disebabkan oleh bekalan darah ke otak tidak mencukupi pada masa berkenaan. Pengsan juga boleh disebabkan pelbagai masalah dan mudah berulang.

Biasanya, ada tanda awal atau aura sebelum berlaku pengsan. Antaranya, pitam atau pandangan menjadi gelap seketika, pening, kebas anggota badan, hilang pendengaran seketika, lemah anggota badan, berpeluh dan jantung berdebar kencang.

Ia biasa berlaku kepada dua golongan usia. Remaja atau warga emas. Pengsan boleh disebabkan beberapa sebab, sama ada perubatan atau psikologi.

Oleh itu, penting bagi sesiapa yang membawa pesakit supaya menyaksikan apa berlaku kepada pesakit ketika pengsan untuk membantu mengenal pasti puncanya.

Antara punca pengsan disebabkan masalah perubatan ialah jantung. Sama ada lemah jantung, serangan sakit jantung atau beberapa sebab lain yang mengakibatkan jantung gagal berfungsi untuk mengepam darah mencukupi ke otak.

Selain itu, tekanan darah yang rendah juga antara punca biasa pengsan. Ini biasanya berlaku terutama kepada pesakit yang mengubah posisi badan dari duduk atau baring ke posisi berdiri.

Disebabkan perubahan postur badan, tekanan darah yang rendah menyebabkan bekalan darah ke otak tidak mencukupi dan akhirnya pengsan.

Sebab lain yang biasa ialah masalah saraf yang gagal mengawal naik turun tekanan darah untuk bekalan ke otak selepas rangsangan tertentu. Ini dipanggil Vasovagal.

Ia lebih kerap berlaku kepada remaja berbanding orang dewasa. Apa saja rangsangan seperti sakit, sedih, penat, tekanan, takut dan pelbagai lagi boleh menyebabkan berlakunya pengsan.

Adalah penting supaya pesakit dibawa ke hospital untuk ujian pemeriksaan lanjut. Ujian darah, pemeriksaan jantung atau electrocardiogram atau ECG dan CT Scan untuk kepala perlu dijalankan. Ini untuk memastikan punca pengsan yang boleh dirawat supaya peristiwa itu tidak berulang.

Penting supaya saksi kejadian berada bersama pesakit ketika ke hospital. Ketika mangsa pengsan, penting bagi membantu darah kembali ke otak dengan segera.

Ini dapat dilakukan dengan mengangkat kaki mangsa tinggi sedikit ketika mangsa baring di lantai. Selain itu, pakaian mangsa perlu dilonggarkan dan elakkan suasana bising.

Bagi pesakit yang sememangnya mempunyai tekanan darah rendah, minum air dengan banyak, terutama jika cuaca panas atau bekerja di bawah sinaran matahari.

Elakkan menukar postur badan secara mendadak. Jika ada tanda sebelum pengsan berlaku, pesakit hendaklah duduk berlunjur atau baring dan tinggikan sedikit kaki untuk mengelak pengsan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan