Label

TIDAK BERFUNGSI (SAKIT TUAN)

SAYA berusia 26 tahun. Baru-baru ini saya perasan lubang dekat kepala zakar saya tidak sama dengan orang lain. Saya ada dua lubang. Lubang atas yang hujung kepala tak berfungsi. Saya dikatakan menghidap glandular hypospadias.

Yang menjadikan kemusykilan saya, adakah ia akan mempengaruhi aktiviti seks saya apabila berkahwin nanti? Setahu saya, ia memerlukan pembedahan pembetulan dan lazimnya ia dilakukan ketika kanak-kanak. Harap doktor dapat membantu.

MAHU TAHU
Kuala Lumpur

MUSTAHAK untuk kita mengenali anggota kelamin sendiri supaya dapat menjaganya dengan baik. Jadi lelaki disyorkan melakukan pemeriksaan kendiri anggota kelamin dengan meneliti zakar, kerandut buah zakar dan berasa kedua-dua buah zakar untuk mengenali jika ada sesuatu yang luar biasa.

Banyak lelaki tidak peka dengan keadaan anggota kelamin mereka dan hanya sedar apabila masalah serius berlaku. Anda perasan anggota kelamin anda mempunyai dua pembukaan lubang kencing, yang mana lubang di penghujung tidak berfungsi manakala lubang di bawah penghujung zakar berfungsi.

Memang masalah anggota kelamin yang anda alami itu dikenali sebagai hipospadias dan pembukaan lubang yang berfungsi itu terbuka di pangkal kepala zakar, maka istilah teknikal perubatan digunakan ialah 'glandular hypospadias'.

Memandangkan pembukaan lubang kencing masih di penghujung zakar, air mani jika terpancut keluar pun akan keluar tanpa sekatan atau gangguan. Bagaimanapun, elok anda jumpa doktor untuk pemeriksaan.

Ada kalanya penghujung zakar kembang dengan luas dan menyukarkan penghujung zakar masuk dalam faraj. Jika ini berlaku, bahagian yang kembang itu perlu diperbetulkan melalui pembedahan plastik.

Jika perkara itu tidak berlaku, anda tidak perlu khuatir.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan