Label

HAID IBU TUNGGAL TAK TERATUR (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 36 tahun, ibu tunggal dan mempunyai empat anak berusia tujuh, sembilan, 12 dan 14 tahun. Sejak akhir-akhir ini, haid saya tidak teratur walaupun sudah mengambil pil perancang.

Tetapi setiap tahun saya membuat Pap smear dan Alhamdulillah, semuanya normal. Saya tidak minum ais, hanya air masak dan minuman perisa coklat. Saya juga makan mengikut masa dan kerap bersenam (berlari).

Untuk pengetahuan doktor, saya akan berumahtangga untuk kali kedua bulan depan dan bakal suami saya berusia 40-an. Dia inginkan anak dan saya ingin tahu dengan keadaan haid tidak teratur, adakah saya tidak boleh hamil lagi?

Norita
Kuala Lumpur

HAID yang tidak teratur lazimnya berpunca daripada ketiadaan pengeluaran telur. Penggunaan pil perancang dapat membantu mengaturkan kembali haid kerana pil terbabit mengandungi dua hormon menyerupai hormon yang dikeluarkan oleh ovari.

Namun, jika seseorang tidak mengambil pil perancang terbabit mengikut aturan, ia boleh menyebabkan pendarahan atau haid yang tidak menentu.

Ujian Pap smear hanyalah ujian mengesan penyakit serviks (pangkal rahim) saja. Ia tiada kaitan dengan badan rahim yang mengandungi tisu haid terbabit. Bagus anda bersenam tetapi anda tidak menyatakan ketinggian dan berat badan serta ukuran pinggang dan punggung anda. Eloklah anda menjalani pemeriksaan kesuburan, sama ada sekarang atau selewat-lewatnya enam bulan setelah berkahwin kelak.

Kemungkinan anda mempunyai masalah pengeluaran telur, di samping itu tahap kesuburan wanita menurun dengan pertambahan usianya. Anda bolehlah memulakan pengambilan pil asid folik sebanyak sekurang-kurangnya 400 mikrogram setiap hari sehingga anda hamil tiga bulan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan