Label

INGIN ZURIAT KEDUA (SAKIT PUAN)

Ubat subur tertentu boleh memberi kesan negatif kepada lapisan terdalam rahim
SAYA mempunyai seorang anak berusia sembilan tahun. Masalahnya, sekarang saya mahu zuriat lagi, tetapi tidak berjaya walaupun pernah mengambil ubat perancang. Kini, saya berusia 34 tahun dan suami pula 35 tahun.

Untuk pengetahuan doktor, saya dan suami sudah membuat pemeriksaan kesuburan dan masing-masing dalam keadaan normal.

Saya juga membuat pemeriksaan HSG dan tiada masalah serta pernah membuat proses permanian berhadas (IUI), tetapi keputusannya mengecewakan kami. Saya sudah buntu memikirkannya dan mencuba mengambil ubat subur dan asid folik di klinik untuk makan, tetapi tidak berjaya walaupun mencubanya selama tiga bulan.

Dulu berat badan saya 49 kilogram, tetapi selepas melahirkan anak pertama berat badan saya semakin bertambah sehingga sekarang 63 kilogram, penambahan 14 kilogram.

Apakah nasihat doktor yang perlu saya lakukan untuk mendapat zuriat kedua ini?

Ingin Zuriat Lagi
Kedah

ANDA tidak menyatakan ketinggian anda. Bagaimanapun, penambahan berat badan sebanyak itu boleh mengganggu kesuburan secara menyekat pengeluaran telur.

Ubat subur berfungsi merangsang pembesaran telur yang kemudiannya boleh digunakan untuk persenyawaan. Bagaimanapun, ubat subur tertentu boleh memberi kesan negatif kepada lapisan terdalam rahim yang penting untuk perlekatan embrio kelak.

Selain itu, faktor kesuburan lain seperti mutu sperma dan keadaan sebenar tiub fallopio (bukan setakat tidak tersumbat saja), juga penting. Begitu juga sewaktu IUI, keadaan kantung folikel telur, lapisan terdalam rahim, teknik 'mencuci' air mani, waktu IUI dan banyak lagi perkara yang penting dalam menentukan kejayaan.

Anda berdua janganlah berputus asa dan dinasihatkan berjumpa pakar sakit puan kesuburan yang berhampiran.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan