Label

ORANG YANG CERIA HIDUP LAMA



Belajarlah menjadi individu berfikiran positif kerana diri sendiri yang menentukan emosi setiap hari

PERWATAKAN seorang teman yang selalu ceria membuatkan penulis berasa selesa dan gembira setiap kali bertemu dengannya. Bibirnya tidak lekang dengan senyuman dan memang jarang penulis lihat dia bermuram, tetapi ia bukan bermakna teman ini tidak mempunyai masalah. Semua orang ada masalah, bezanya bagaimana kita mengendalikannya.

Mencungkil rahsia keceriaannya, jawapan yang diberikan kepada penulis agak pendek - itu adalah pilihan. Maksudnya, kita yang memilih untuk menjadi ceria atau sebaliknya. Tidak kiralah apa masalah yang dihadapi, tetapi kalau kita menetapkan hati dan fikiran mahu menjadi ceria, itulah yang akan kita dapat. Ia mungkin tidak dapat menyelesaikan masalah, tetapi sekurang-kurangnya mampu meredakan ketegangan hati dan kekusutan fikiran.

Kajian sains menunjukkan orang yang ceria dan gembira hidup lebih lama. Orang yang ceria kurang berisiko menghidap penyakit jantung. Dalam satu kajian didapati satu daripada lima pesakit jantung hidup dalam kelompok masyarakat yang tertekan dan murung. Penyelidik penyakit kanser pula mendapati kegembiraan dan keseronokan boleh meningkatkan paras sel imun yang menjadi benteng pertahanan badan.

Bahkan ketawa juga didapati boleh mengeluarkan hormon endorfin - komponen kimia dalam otak yang membuatkan kita berasa tenang dan selesa. Ada banyak lagi manfaat yang boleh kita peroleh apabila berasa ceria. Soalnya, bagaimana hendak melakukannya? Ada beberapa panduan yang boleh kita contohi seperti:

- Tunaikan ibadat seperti dituntut dalam agama

Sebaik membuka mata pada waktu pagi, ucapkanlah kata-kata syukur kerana umur kita dipanjangkan sehari lagi. Bagi umat Islam, dirikanlah solat Subuh sebaik azan berkumandang. Memulakan hari dengan menunaikan kewajipan kita kepada Tuhan cara terbaik untuk mendapat hati yang tenang dan ketenangan ini akan terpamer pada wajah.

Ia juga menandakan kesyukuran kita kerana diberi peluang sehari lagi untuk melihat wajah pasangan, anak-anak dan ahli keluarga tersayang. Oleh kerana tiada siapa yang tahu bila kita akan dijemput 'pulang', manfaatkan hari anda dengan bertekad menjadikan hari ini sebagai hari terbaik dalam hidup anda.

- Menghubungi ibu dan ayah

Kesibukan harian kadangkala membuat kita terlupa untuk menghubungi ibu dan ayah yang sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan anak-anak. Panggilan telefon yang pendek atau pesanan ringkas untuk bertanya khabar orang tua akan menggembirakan hati mereka dan kita juga secara tidak langsung turut mendapat tempiasnya. Hati siapa yang tidak tenang apabila mengetahui ibu dan ayah tersayang berada dalam keadaan sihat.

Hubungilah ayah dan ibu kita sekurang-kurangnya seminggu sekali, namun kalau boleh lebih kerap tentulah lebih baik. Jika kita ada masa minum petang dan bersembang panjang dengan kawan, takkanlah tidak boleh diluangkan lima minit untuk bertanya khabar ibu dan ayah. Hargailah saat berharga ini sementara mereka masih ada bersama kita.

- Ubah cara kita berfikir


Sama ada mahu menjadi ceria atau sebaliknya, semuanya tertakluk kepada cara kita berfikir. Apa yang ada dalam fikiran diluahkan melalui perkataan dan perkataan ini lama-kelamaan akan menjadi tabiat. Tabiat inilah yang akhirnya menjadi karakter kita. Jadi jika kita membenarkan perkara negatif menguasai fikiran, kata-kata yang lahir dari mulut kita akan mengandungi unsur negatif juga dan ia perlahan-lahan dizahirkan dalam perbuatan.

Bak kata penceramah motivasi terkenal, Prof Dr Muhaya Mohamad, individu negatif akan menarik orang negatif kepadanya. Dalam suasana negatif, bagaimana kita boleh menjadi insan yang ceria? Jadi, mulakan dengan diri kita dulu dan belajarlah untuk menjadi individu yang berfikiran positif. Kitalah yang menentukan emosi kita setiap hari. Ia mungkin tidak dapat dilakukan dalam sehari, tetapi berusahalah untuk memperbaiki diri.




- Mulakan hari anda dengan senyuman

Amalkan untuk tersenyum sebaik saja anda membuka mata pada waktu pagi walaupun fikiran teringat kepada masalah yang menekan. Kajian menunjukkan dengan menggerakkan beberapa otot muka untuk tersenyum dapat meningkatkan paras hormon endorfin dan merendahkan hormon kortisol yang membuatkan kita berasa tertekan.

Cuba fikirkan perkara yang boleh membuatkan anda tersenyum dan pada masa sama, katakan pada diri berulang kali bahawa kita mahu menjadi individu proaktif dan tekun. Yakinkan diri sendiri bahawa kita boleh mengendalikan tugas dan cabaran dengan baik.

Selain itu, jangan kedekut untuk menghadiahkan senyuman kepada orang lain, baik yang anda kenal atau tidak. Senyuman akan membuatkan kita nampak lebih berkeyakinan. Selain itu, pakar psikologi mengatakan jika anda mahu berasa gembira, cubalah paksa diri untuk senyum. Walaupun ia senyuman paksa, ia tetap boleh membuatkan anda berasa lebih gembira.

- Luangkan sedikit masa untuk bersenam

Ramai orang masih memberikan alasan tidak ada masa untuk bersenam. Sebenarnya anda hanya perlukan 20 minit saja. Sementara menunggu giliran untuk mandi, buatlah senaman ringkas seperti berjalan setempat. Kalau suka menari, bolehlah pasangkan muzik kegemaran yang akan membuatkan kita berasa lebih terdorong untuk menggerakkan badan.

Kalau tidak dapat 20 minit, kita boleh pecahkan senaman kepada beberapa sesi, mungkin 10 minit pada waktu pagi dan disambung 20 hingga 30 minit pada waktu petang. Senaman akan membuatkan kita berasa lebih bertenaga dan tenang. Malah, senaman juga dapat menghindarkan kita daripada berasa mengantuk ketika berada di pejabat.

- Berbaik sangka dengan semua orang

Berbaik sangka satu cara untuk 'membersihkan' hati dan fikiran. Amalkan sikap berbaik sangka terutama ketika berhadapan dengan orang yang menunjukkan reaksi kurang senang atau tidak suka pada kita. Anggaplah individu itu ada masalah yang membelenggu fikirannya dan bukan kerana dia kurang senang dengan kita.

Jika benar pun dia tidak suka pada kita, cubalah hadiahkan senyuman setiap kali bertembung dengannya dan mendoakan semoga kegusaran hatinya akan reda. Berbaik sangka ini bukan untuk orang lain, tetapi manfaatnya lebih pada diri kita sendiri.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan