Label

HAID TAK BERHENTI LEBIH SEBULAN (SAKIT PUAN)


HAID saya tidak berhenti selama lebih sebulan. Saya melahirkan anak pertama, selepas tiga minggu darah nifas berhenti dan selepas dua minggu darah haid datang sehingga hari ini selama lebih sebulan.

Kini ia masih keluar lagi, tetapi terlalu sedikit. Saya memang risau dengan keadaan saya ini. Saya harap puan dapat memberi nasihat. Adakah perkara ini normal untuk ibu selepas bersalin?

Pah
Shah Alam, Selangor

ADAKAH anda mengambil sebarang ubat, produk kesihatan atau tradisional? Ini kerana jika ia sebenarnya mengandungi bahan hormon, ia boleh memberi kesan terhadap pendarahan dari rahim.

Adakah anda mengalami masalah sewaktu melahirkan seperti tumpah darah, air ketuban pecah bagi tempoh yang lama dan anda disyaki mengalami jangkitan endometritis? Adakah doktor memberitahu apa-apa mengenai keadaan uri? Adakah anda mengamalkan bertungku?

Nifas lazimnya berlaku untuk jangka masa sekitar satu hingga dua minggu saja kemudian diikuti oleh pengeluaran cecair bercampur sedikit darah untuk seminggu sehingga dua minggu lagi. Saya sarankan anda menjalani pemeriksaan doktor untuk memastikan tiada kemungkinan masalah seperti endometritis (jangkitan kuman dalam rahim), penyakit molar dan seumpamanya.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan