Label

BUASIR TERKELUAR KETIKA BERDIRI (SAKIT PUAN)

SAYA baru empat bulan berkahwin. Saya dan isteri tinggal berasingan disebabkan pekerjaan.

Masalah kini, isteri saya selalu mengadu sakit di bahagian punggung dan saya difahamkan apabila dia berdiri lama, dia beritahu ada sesuatu keluar dari punggungnya.

Katanya, ia seolah-olah lebihan isi. Apabila dia menolak benda yang keluar itu, ia masuk semula dan dia terasa sakit. Adakah ini dipanggil buasir? Harap doktor dapat membantu.

Eri
Kuala Lumpur

PUNGGUNG ialah anggota yang besar. Jika anda maksudkan punggung sebagai dubur, berkemungkinan apa yang keluar dari punggungnya ialah buasir.

Jika ia membonjol daripada bahagian hadapan kawasan ari-ari kanan atau kiri dan boleh lebih teruk ke dalam bibir kemaluan, berkemungkinan ia hernia inguinal yang lebih dikenali sebagai angin pasang.

Jika ia keluar dari faraj, mungkin ia prolaps organ dalaman contohnya rahim, namun ini jarang berlaku ke atas wanita yang belum pernah hamil.

Faktor graviti, berat badan dan tekanan organ abdomen sewaktu berdiri seperti usus, boleh menambah tekanan ke atas bahagian di bawahnya sehingga menyebabkan ia membonjol keluar dari lubang sedia ada atau kawasan dinding yang lemah.

Tekanan ini juga meningkat apabila seseorang batuk berterusan atau meneran misalnya dalam keadaan sembelit dan mengangkat barang berat yang juga boleh menjadikan ia lebih teruk.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan