Label

TEMAN LELAKI DADA BERLEKUK (SAKIT TUAN)

TEMAN lelaki saya ada masalah dada berlekuk. Saya pernah mencadangkan dia melakukan pembedahan, tetapi dia takut. Adakah kaedah lain yang boleh digunakan?

NUR
Alor Gajah, Melaka

ANDA nampaknya peka dengan masalah kecacatan dada yang dikenali sebagai 'Pectus Excavatum' atau dada lekuk. Ia jarang berlaku di kalangan lelaki Asia berbanding lelaki 'caucasian'. Namun ia juga sering dialami lelaki berbanding wanita.

Mungkin anda tahu kecacatan ini memberi kesan kepada pernafasan dan fungsi kardio pesakit yang kemudian memberi tekanan kepada fungsi badan secara keseluruhan.

Saya bukan pakar dalam masalah ini. Oleh itu, saya syorkan anda dan pasangan berjumpa doktor pakar dada (chest physician) bagi membuat pemeriksaan lanjut mengenainya.

Jika tahap lekukan itu ketara, kesihatan pasangan anda akan terganggu dan berkemungkinan mengalami masalah 'kardiopulmonari' serius pada umur muda.

Mungkin juga keadaan lekuk pada dadanya tidak ketara atau serius dan tidak memerlukan pembedahan pemulihan. Jangan berlengah, segera berjumpa pakar dada.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan