Label

DAKI PUTIH BUKAN BAHAN KOTOR (SAKIT TUAN)

SAYA mempunyai masalah dengan zakar saya. Saya pernah menggunakan krim Virile pada zakar tapi selepas beberapa minggu, daki putih kelihatan pada zakar dan berbau busuk.

Setiap hari, saya mencuci zakar dua hingga tiga kali dengan air sabun dan lap sehingga kering selepas mandi tetapi daki dan bau busuk tetap ada selepas seharian bekerja. Apakah cara yang boleh saya lakukan untuk mengatasi masalah ini?

MAHU BERSIH
Kulim, Kedah

DAKI putih yang anda maksudkan adalah smegma. Ia lapisan pelembap semula jadi yang dihasilkan kulit penutup kepala zakar (prepuce).

Walaupun sudah berkhatan, smegma masih ada tetapi jumlahnya kurang kerana prepuce telah tiada. Smegma aktif ketika umur 20 hingga 40 tahun, dan semakin berkurangan dan berkemungkinan tiada apabila usia mencecah 60 tahun.

Walaupun smegma kelihatan seperti daki dan berbau busuk sehingga membuatkan anda tidak selesa ia bukanlah bahan kotor dan tidak memudaratkan kesihatan.

Faktor seperti umur muda menyebabkan smegma dihasilkan dengan kerap. Jadi tidak hairan walaupun anda selalu membersihkan zakar, smegma masih lagi ada.

Namun, bagi mengatasi masalah bau busuk, anda boleh memakai seluar dalam yang longgar seperti boxer agar kulit anggota kelamin lebih selesa dan kering. Anda juga boleh menggunakan pewangi bagi menghilangkan bau busuk berkenaan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan