Label

EREKSI SUDAH TIDAK 'BERKUALITI' (SAKIT TUAN)

SAYA masih bujang dan berusia 24 tahun. Saya mengalami masalah pada alat sulit dan risau dengan kemampuannya kerana sukar mengalami ereksi seperti biasa. Ini mungkin kerana kekerapan beronani sejak zaman sekolah. Kebelakangan ini saya mengalami sakit pinggang, adakah ia berpunca daripada perbuatan ini?

JEJAKA RISAU
Selangor

EREKSI dan lelaki tidak boleh dipisahkan kerana fenomena ini sinonim untuk lelaki dan ia muncul sejak janin lelaki masih dalam kandungan, yang mana ereksi janin lelaki dapat kelihatan melalui imbasan ultrasound.

Fenomena ereksi menjadi lebih ketara apabila lelaki itu akil baligh dengan ketumbesaran anggota kelamin dan perkembangan sistem kawalan syahwat.

Tidak hairan jika lelaki itu sangat mudah mencapai ereksi pada bila-bila masa selepas mencapai akil baligh, terutama jika kerap merangsangkan anggota kelamin (onani) dan mencapai keghairahan dengan menonton video atau Internet yang menghangatkan perasaan syahwat.

Lelaki itu akan terasa tindak balas syahwatnya berkurangan apabila mula mengurangkan aktiviti mengghairahkan itu sehingga dia rasa kemampuan ereksinya kurang walaupun masih muda.

Istilah mati pucuk atau impotensi digunakan untuk menggambarkan kegagalan lelaki mencapai ereksi atau ketegangan alat sulit yang mencukupi untuk tujuan persetubuhan.

Ada lelaki tidak pernah mengalami atau menghayati ereksi dalam hidupnya, dan fenomena ini dikenali sebagai mati pucuk prima. Ini jarang berlaku.

Kebanyakan kes mati pucuk ialah mati pucuk sekunder atau mati pucuk kerana berlaku perubahan kesihatan sama ada perubahan fizikal (organic impotence) atau mental (psychological impotence).

Anda menganggarkan mengalami masalah mencapai ereksi berkualiti atau ereksi tidak seperti dulu dan anda kaitkan masalah ini kepada amalan onani.

Kini anda sudah kurangkan amalan itu dan tidak lagi terbabit dengan aktiviti yang mengapi-apikan atau merangsangkan perasaan syahwat.

Dalam keadaan begitu, keadaan ereksi anda tentu berubah. Jika anda mencapai ereksi secara spontan dan ia tidak 'bergelora' seperti sebelum ini, yang penting anda masih mencapai ereksi.

Ereksi spontan yang berlaku pada sebelah awal pagi itu menggambarkan sistem fungsi ereksi normal, hanya kualiti atau tahap ereksi berbeza. Ereksi ini akan mengendur apabila anda terbangun atau selepas buang air kecil, ia juga normal.

Anda tidak perlu risau dengan apa yang berlaku kepada keadaan ereksi. Ia berlaku kerana anda tidak terbabit dengan onani dan aktiviti merangsang syahwat dengan bahan lucah.

Anda sepatutnya tumpukan kepada pelajaran atau pekerjaan dan amalkan gaya hidup sihat, bebas daripada tekanan dan amalan tidak sihat seperti merokok dan minuman keras. Anda perlu lebihkan aktiviti fizikal seperti bersukan dan rekreasi.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. Untuk Masalah susah hamil, cuba herba: http://bunting.skslink.com
    dan untuk melambatkan pancutan bagi kaum lelaki, boleh cuba herba ini: http://skslink.com/delay

    atau nak keluar air mani banyak: http://skslink.com/spermomax

    Kalau susah terangsang atau masalah lain bagi lelaki dan perempuan, cuba saja herba-herba seperti di sini yang dah siap packing botol: http://skslink.com/pharmacy

    BalasPadam