Label

USAH TAHAN EJAKULASI

Soalan

APAKAH sebabnya jika darah keluar bersama air mani? Saya berusia 33 tahun dan masih bujang.

Beberapa minggu lalu saya mengalami masalah itu apabila zakar tegang secara luar biasa pada waktu pagi dan sejak itu, air mani bercampur darah tetapi tiada rasa sakit.

Kadangkala, saya terasa senak apabila terangsang. Sebelum ini saya selalu mengambil makanan tambahan yang disahkan di farmasi sebagai makanan kesihatan.

Adakah masalah ini serius dan perlukah saya merujuk kepada pakar?

RAZAK
Kuala Lumpur

Jawapan

Keadaan di mana darah bercampur dengan air mani yang terhasil dalam ejakulasi melalui onani dikenali sebagai 'hematospermia' atau air mani bercampur darah. Ia boleh berlaku secara spontan.

Jika darah itu datang daripada salur kencing, sudah tentu ketika membuang air kecil darah itu akan kelihatan.

Namun, masalah yang saudara hadapi ini tidak berlaku. Kemungkinan besar punca darah daripada pundi yang menghasilkan air mani iaitu pundi prostat.

Pundi prostat mudah terkena jangkitan dan ini boleh membuatkan saluran darah kecil menjadi radang dan pecah apabila pundi prostat bermasalah.

Apabila radang itu lega, tisu pundi prostat juga lega dan pulih serta darah yang bertakung dalam pundi prostat akan bertukar warna.

Selagi takungan itu ada, selagi itu air mani yang keluar akan kelihatan bercampur dengan darah terbabit.

Bagaimanapun, lama-kelamaan air mani akan kembali normal.

Perkara itu boleh berulang iaitu setiap kali pundi prostat menjadi radang, kemungkinan besar pembuluh darah kecil juga akan radang dan tercedera serta air mani yang keluar itu kelihatan bercampur darah.

Bagaimana pundi prostat seseorang boleh menjadi radang?

Keadaan itu boleh terjadi kepada lelaki yang suka menahan ejakulasi, iaitu ketika ejakulasi mahu berlaku, dia mengemut seolah-olah mahu menahannya daripada keluar.

Ini boleh membuatkan cecair yang berkumpul dalam salur uretra bahagian pundi prostat menyerap kembali ke dalam pundi prostat dan membawa kuman dari salur uretra ke pundi prostat, sekali gus menyebabkan berlakunya gejala keradangan prostat.

Simptom keradangan pundi prostat ialah perasaan kurang selesa dialami (perasaan seolah-olah air mani masih tertinggal dalam pundi prostat) selepas mencapai ejakulasi melalui persetubuhan atau onani.

Jika ini berlaku, kemungkinan besar anda mengalami keradangan pundi prostat dan ia perlu mendapat rawatan.

Anda boleh rujuk kepada pakar urologis dan menjalani pemeriksaan sewajarnya.

Jika mahu melakukan onani, jangan menahan ejakulasi. Biarkan ia berlaku dengan lancar.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan