Label

PROSES BERSIH SPERMA

Soalan

DOKTOR, saya ada terbaca mengenai 'sperm wash' atau difahamkan dengan penyucian sperma di Internet melalui maklumat yang diperoleh daripada hospital swasta di Kuala Lumpur.

Saya ingin bertanya, adakah prosedur ini dilakukan kepada pesakit HIV (suami) bagi tujuan untuk memperoleh anak bersama isteri yang negatif HIV? Selain itu, bolehkah doktor memberi maklumat tentang prosedur ini dan di mana ia boleh dilakukan?

Ingin tahu
Selangor

Jawapan

Tidak dinafikan banyak teknologi canggih sudah ada berkaitan dengan aspek kesuburan dan kemandulan manusia. Kini air mani boleh dibersihkan selepas ditapis dan diasingkan dengan cecair yang dirumuskan khusus untuk membersihkan benih dalam air mani.

Sperma yang kurang aktif  akibat antibodi yang melekat kepada sperma, menjadi lebih aktif selepas dicuci dan juga air mani yang mengandungi kuman dan kuman virus, termasuk kuman virus HIV dapat dibersihkan sebelum disalurkan ke dalam rahim.

Memandangkan kuman HIV ini masih belum ada penawar atau ubat yang dapat membunuhnya, maka masih terdapat keraguan tentang keberkesanan kaedah pembersihan air mani.

Mengikut kajian, semua bendalir yang dihasilkan oleh badan pesakit HIV mengandungi kuman virus HIV dan soalnya ialah 'viral load' atau kandungan kuman virus dalam bendalir. Misalnya, 'viral load' dalam darah kurang tetapi dalam air mani lebih untuk sesetengah lelaki. Jika banyak, maka kemungkinan mendapat jangkitan itu tinggi lebih-lebih lagi jika berlaku kemelecetan di kawasan kemasukkan air mani melalui penyuntik.

Jika viral load kurang dan prosedur yang dilakukan sempurna, mungkin risiko itu tiada. Bagaimanapun, itu masih belum pasti! Jika anda tinjau di Internet untuk maklumat berkenaan 'sperm washing' anda akan dimaklumkan bahawa kaedah itu mula diperkenalkan di Milan, Itali.

Air mani yang belum diproses tidak boleh dimasukkan ke dalam rahim kerana bahan kandungan selain sperma boleh mengganggu kesihatan rahim selain menyerang tisu dalaman rahim jika terdapat kuman berbahaya.

Jadi, air mani perlu dibersihkan melalui proses pembersihan atau sperm washing. Jadi sperma yang bersih dan sesuai untuk percantuman akan mudah bercantum dengan benih. Jangkitan dapat dikawal sekiranya sperma itu bersih.

Jadi secara teori, prosedur menyemai sperma yang dibersih secara teliti dapat membendung transmisi jangkitan kepada janin, termasuk jangkitan HIV. Namun, tidak semua pakar berkongsi pendapat yang sama. Jadi kaedah ini tidak terbuka kepada pesakit HIV jika mereka mahukannya kerana prosedur ini adalah sesuatu yang rumit.

Saya juga tidak pasti jika kaedah ini ada di Malaysia untuk pesakit HIV. Anda boleh menghubungi terus ke Pusat Kesuburan tempatan yang berdekatan untuk mengetahui sama ada mereka menyediakan khidmat mencuci sperma untuk tujuan penyemaian benih untuk pesakit HIV.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. Saya nak tanya . Jari saya terkena air mani saya tetapi sedikit . Selepas saya lap jari saya dengan kering dan selepas 10 minit begitu , saya menggosok kemaluan perempuan beralaskan seluar dalamnya. Adakah ada apa apa kesan? Terima kasih

    BalasPadam