Label

PENDARAHAN SELEPAS SEKS PETANDA KANSER SERVIKS (SAKIT PUAN)

SAYA baru mendirikan rumah tangga pada Disember 2010 dan disahkan hamil lapan minggu pada April lalu. Namun pada minggu ke-10 dan ke-11, ada sedikit darah keluar dari kemaluan saya.

Saya ada berjumpa doktor pakar dan katanya janin saya sudah tidak berdenyut nadinya dan saya diarahkan untuk menjalani cucian dilation & curettage (D&C) pada 20 April 2011.

Pada 22 Mei lalu saya datang haid selama tujuh hari. Darah haid saya pada mulanya sedikit tapi selepas itu mula banyak sehingga kering pada hari ketujuh.

Selepas dua minggu kedatangan haid, saya ada melakukan urut tradisional bagi membetulkan kedudukan rahim saya. Selepas berurut, pada keesokan harinya apabila saya melakukan hubungan kelamin dengan suami ada sedikit darah yang keluar bersama dengan air mani. Ia tidak sakit dan darah itu hanya sedikit saja.

Saya bertanya dengan pakar di tempat saya melakukan D&C dan mereka mengatakan ia cuma darah selepas melakukan urut dan menyarankan saya melakukan ujian Pap smear.

Untuk pengetahuan doktor, saya dan suami tidak menggunakan apa-apa alat perancang.

Apakah risiko sekiranya saya hamil kurang daripada empat bulan selepas menjalani D&C?

Adakah benar bagi seseorang yang ingin merancang untuk hamil boleh mengamalkan minum susu untuk ibu sebelum mereka hamil?

Adakah kerana faktor rahim saya tidak kuat yang menyebabkan kandungan saya gugur?

NADIA
Kuala Lumpur

SECARA amnya, tempoh empat bulan sudah mencukupi untuk seseorang yang baru keguguran hamil semula. Susu yang diformula untuk ibu hamil boleh diambil oleh dewasa yang lain, ia lazimnya sesuai kerana komposisinya juga mengambil kira kesan kesihatan ke atas janin.

Seperti mana-mana makanan, eloklah ia diambil dalam kuantiti sederhana.

Rahim tidak kuat juga adalah istilah yang kurang tepat. Istilah ini biasanya digunakan untuk lapisan terdalam dinding rahim di mana berlakunya implantasi. Kajian mendapati sekiranya ketebalannya tidak mencukupi, kehamilan atau implantasi lazimnya sukar untuk berlaku.

Serviks atau pintu rahim yang tidak kuat (inkompetens serviks) pula adalah keadaan di mana pintu rahim membuka menyebabkan berlakunya keguguran ataupun kelahiran terlalu pramatang, ia lebih kerap berlaku dalam trimester kedua (bulan keempat, kelima dan keenam).

Keguguran anda berlaku dalam trimester pertama seperti kebanyakan keguguran yang dialami wanita lain. Keguguran trimester pertama lebih kerap disebabkan oleh masalah janin itu sendiri (kromosom atau sifat). Ia lazimnya tidak berulang.

Saya kurang faham mengapa anda membuat pernyataan 'membetulkan kedudukan rahim'. Adakah anda beranggapan rahim anda berkedudukan tidak normal dan ini menyebabkan keguguran? Adakah anda juga percaya berurut boleh membetulkan kedudukan rahim? Bagaimanakah dengan hasil pemeriksaan atau ujian doktor sebelum dan selepas anda berurut?

Kadangkala minyak yang digunakan sewaktu berurut mengandungi bahan 'mencairkan darah'. Seperti trauma yang lain seperti kemalangan atau luka, urutan ke atas otot badan (yang juga mengandungi salur darah) boleh menyebabkan berlakunya kecenderungan pendarahan sistemik susulan trauma ke atas salur darah.

Doktor anda menasihatkan anda menjalani ujian Pap smear kerana pendarahan selepas bersama adalah salah satu petanda kanser serviks.

Walaupun berkemungkinan besar anda diharap tidak mengalaminya, ujian Pap smear yang mudah dan murah ini masih penting kerana mana-mana wanita yang pernah melakukan hubungan seks penetratif terdedah untuk kanser ini.

Pada masa sama, doktor juga dapat memeriksa keadaan permukaan faraj dan ekto-serviks anda kerana kadangkala terdapat luka abrasi akibat jangkitan kuman saja. Ini mudah dirawat dan tidak membahayakan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan