Label

KESAN TIDUR MENIARAP

Soalan

SAYA berusia 27 tahun dan masih bujang. Baru-baru ini, saya mengambil ubat pelangsing badan dan kesannya memang terbukti. Masalahnya, selepas itu alat kelamin saya tidak boleh menegang. Saya cuba beronani tetapi tetap gagal mencapai ereksi. Bagaimanapun, saya mampu mencapai klimaks walaupun tidak sampai lima minit.

Untuk pengetahuan doktor, dulu saya selalu beronani tetapi sudah lama berhenti. Sekarang saya sering tidur meniarap disebabkan masalah berdengkur ketika tidur terlentang.

Pada masa yang sama, saya kerap klimaks bila zakar bergesel dengan tilam.

Jadi, saya ingin bertanya adakah ini kesan daripada ubat pelangsing badan atau kesan tidur meniarap serta tabiat onani dahulu atau kesan bergesel dengan tilam? Adakah masalah saya ini boleh diubati dan bagaimanakah caranya? Harap doktor dapat membantu.

Airil
Kota Bharu, Kelantan

Jawapan

Anda mempunyai perasaan rendah diri sejak anda mula mengamalkan makanan tambahan pelangsing badan untuk tujuan melangsingkan badan anda. Anda juga sudah lama tidak melakukan aktiviti onani. Amalan tidur meniarap yang anda amalkan itu pula semata-mata untuk mengurangkan masalah dengkur waktu tidur. Namun, sedikit sebanyak ia membuatkan anda mudah 'klimaks' akibat geselan zakar dengan tilam.

Jadi, anda boleh bayangkan perubahan yang berlaku kepada anda sekarang. Anda dapati anda tidak mudah mencapai ereksi yang mantap tapi mudah mencapai klimaks apabila anda teruskan mengurut zakar anda. Jadi masalah sekarang ialah ketegangan atau ereksi zakar yang kurang mantap.

Sebelum anda mengamalkan tidur meniarap, anda dapat mencapai ereksi yang cukup mantap. Keadaan itu mula berubah apabila anda mula menumpukan perhatian anda kepada badan dan mula berusaha untuk menguruskan badan. Perkara yang memberatkan lagi situasi anda itu ialah amalan tidur meniarap. Dalam keadaan tidur begini, ereksi spontan yang biasa berlaku ketika lelaki dalam tidur nyenyak terganggu.

Ada kemungkinan anggota kelamin anda boleh tercedera apabila ereksi tertindih atau bengkok akibat tidur meniarap. Jika ini berlaku sudah tentu ketika anda bangun tidur, zakar terasa sakit.

Selain itu, dalam keadaan tertekan iaitu dengan perasaan rendah diri dan dengan pengalaman makanan tambahan untuk melangsingkan badan, kemungkinan mencapai ereksi pagi secara spontan amat rendah dan jika berlaku kualiti ereksi tidak sama, lebih rendah daripada dahulu.

Anda perlu tahu kekerapan, kekuatan dan tahap ereksi dalam kawalan hormon testosterone. Memandangkan anda tidak mengamalkan senaman berkala dan anda kini dalam keadaan tertekan, maka tahap testosterone anda menjadi kurang mantap. Jika anda tidak mengamalkan gaya hidup sihat, iaitu tidak melakukan senaman berkala dan merokok, sudah tentu keadaan ini menambah masalah kepada situasi anda itu.

Anda perlu mengamalkan gaya hidup sihat, melakukan senaman berkala dan mengaktifkan otot badan dengan bersukan supaya tahap hormon testosterone anda lebih mantap serta elakkan tidur meniarap. Jika anda masih berdengkur, anda boleh berjumpa doktor pakar ENT (Hidung, telinga dan tekak) untuk menjalani pemeriksaan jika kemasukan angin dalam hidung tidak lancar.

Anda boleh menghentikan memakan makanan tambahan pelangsing badan dan beralih kepada minuman ekstrak larut dalam air seperti Tongkat Ali (NU-Prep100).

Suplemen ini juga dapat membantu menambahkan tenaga, meningkatkan metabolisma (secara langsung melangsingkan badan) dan memantapkan tahap hormon testosterone dan ini sudah dikenal pasti berkesan melalui kajian klinikal.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan