Label

KETULAN BAGAI TESTIS 'KETIGA'

Soalan

SAYA lelaki berusia 27 tahun, sudah berkahwin dan dikurniakan bayi lelaki yang kini berusia lapan bulan.

Di celah kelengkang saya (antara testis dan dubur) ada satu ketulan sebesar ibu jari. Pada mulanya (enam tujuh tahun lalu), ketulan itu kecil, tetapi ia kini membesar hingga sebesar ibu jari dan seakan-akan testis 'ketiga'.

Sebelum ini ia tidak sakit, termasuk ketika dipegang. Kini, bila ia dalam keadaan terkepit seperti ketika duduk, ia membuatkan saya tidak selesa dan rasa sakit sedikit.

Kebetulan, di tangan kiri saya juga ada biji seperti itu dan ia juga bermula kecil tetapi kini sebesar bola golf. Untuk pengetahuan doktor, di seluruh badan saya juga ada banyak ketulan. Ada yang kecil dan ada yang besar.

Saya risau apabila ia semakin membesar dan terfikir adakah ia berbahaya. Malah, ketulan dan benjolan ini seakan-akan bertambah dari sehari ke sehari di seluruh badan dan kaki.

LIAM
Taiping

Jawapan

Anda mendapati beberapa ketulan di keseluruhan badan yang mulanya ketulan kecil di kelengkang antara buah zakar dan dubur yang kini membesar dan muncul pula beberapa ketulan lain.

Apa yang jelas ialah, ketulan ini tidak menyakitkan tapi kelihatan hodoh kerana ia timbul dan terdedah. Jika ada tompok coklat di beberapa tempat di badan anda, di bahagian kawasan bawah pusat seperti tundun atau punggung, tompok yang dikenali sebagai 'cafe au lait spots' atau tompok 'berwarna coklat cair', mungkin anda menghidap penyakit yang jarang berlaku di kalangan lelaki atau perempaun.

Penyakit ini digelar 'Von Recklinghausen'. Namanya menakutkan bukan? Namun saya tidak pasti jika itu yang anda alami.

Ketulan dan benjolan yang kelihatan di keseluruhan badan yang berlaku kepada penghidap penyakit ini ialah ketumbuhan daripada struktur urat saraf. Kadangkala penyakit ini dikenali sebagai 'neurifibromatosis'.

Penyakit ini ada kaitan dengan masalah baka yang secara kebetulan mengalami perubahan dan mencetuskan manifestasi kepada individu itu seperti tompok coklat atau 'cafe au lait' dan ketulan yang muncul di bahagian badan (kerap muncul di tundun).

Manifestasi penyakit boleh berlaku di peringkat kanak-kanak lagi atau sejak akil baligh. Jika benar anda menghidap penyakit berkenaan, ia tiada penawar!

Rawatan diberi untuk masalah seperti ketulan membesar, ia boleh dibedah dan dibuang jika mengganggu kesihatan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan