Label

BAKAL PENGANTIN BIMBANG MANDUL (SAKIT PUAN)

SAYA remaja perempuan berumur 21 tahun dengan berat 80 kilogram. Saya akan melangsungkan perkahwinan tahun hadapan.

Saya sebenarnya sangat takut keadaan fizikal menyebabkan mempunyai risiko untuk mandul. Adakah sebarang pemeriksaan yang saya boleh lakukan bagi mengesahkan keadaan ini? Adakah pemeriksaan sebegini tidak akan mendatangkan sebarang kesan kepada saya?

INGIN TAHU
Kuala Lumpur

UNTUK berat badan sedemikian dikatakan ideal, seseorang perlu mempunyai ketinggian sekurang-kurangnya 180 sentimeter (5 kaki 10 inci) dan ini jarang dimiliki wanita tempatan. Anda tidak menyatakan ketinggian anda.

Berat badan berlebihan memang ada dikaitkan dengan masalah kesuburan, penyakit ketika hamil, kesukaran menilai kandungan, masalah ketika bersalin dan masalah penyembuhan luka selepas bersalin.

Tidak semua pemeriksaan atau ujian berkaitan kesuburan sesuai dilakukan sewaktu anda masih dara lagi. Lazimnya doktor akan menasihatkan anda menunggu sehingga selepas berkahwin, mungkin setelah mencuba selama enam bulan.

Apa yang lebih penting adalah untuk anda menyedari risiko berkaitan berlebihan berat badan kerana skopnya lebih meluas dan untuk jangka masa panjang sehingga anda meningkat ke usia tua kelak.

Anda mungkin ingin mendapatkan bantuan profesional dalam hal ini.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan