Label

SUKAR HAMIL KALI KEDUA (SAKIT PUAN)

SAYA mengalami masalah untuk hamil. Pada 2007, saya melahirkan anak kembar melalui kaedah pembedahan. Kelahiran anak kembar ini adalah hubungan dengan suami saya yang pertama.

Selepas setahun umur anak, kami bercerai dan saya berkahwin lain. Sehingga kini kira-kira dua hingga tiga tahun, saya masih tidak mempunyai anak dengan suami baru. Saya berharap doktor dapat memberikan cadangan atau jalan penyelesaian untuk saya.

FARAH NADIAH
Kuala Lumpur

TERDAPAT beberapa persoalan yang perlu anda jelaskan terlebih dulu. Anda tidak menyatakan sama ada kehamilan kembar dahulunya berkaitan dengan pengambilan ubat kesuburan (serta teknik bantuan contohnya rawatan permanian berhadas - IUI atau persenyawaan tabung uji - IVF) atau adakah berlaku secara spontan atau semula jadi.

Adakah ini bermakna anda mempunyai masalah kesuburan sejak awal lagi? Jika benar, apakah puncanya? Adakah ia berkait dengan masalah pengeluaran telur saja (menyebabkan ubat kesuburan diberikan) atau adakah anda juga mempunyai masalah tambahan?

Selain itu, sewaktu pembedahan Caesarean dulu, doktor boleh mendapat maklumat lanjut mengenai keadaan dalaman ruang pelvis anda yang tidak dapat dinilai menggunakan teknik pemeriksaan luaran atau kaedah ultrabunyi.

Memandangkan pertambahan usia juga mengurangkan kesuburan wanita (penurunan kesuburan bermula apabila wanita menjangkau usia 28 tahun), eloklah anda mendapatkan rawatan kesuburan dengan pakar sakit puan berhampiran. Suami anda juga dinasihatkan menjalani ujian air mani.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan