Label

SELAMAT UNTUK HAMIL LAGI (SAKIT PUAN)

SAYA berumur 30 tahun dan mempunyai dua anak. Anak pertama lahir pada 2007 dan anak kedua lahir pada 2008.

Adakah saya boleh hamil selepas melakukan pembedahan luar rahim pada 3 Januari 2011? Ketika itu, tiub fallopio sebelah kiri saya dibuang. Pada Mei lalu, saya terlewat datang haid selama dua minggu. Apabila saya membuat ujian air kencing, didapati saya hamil.

Saya juga sudah membuat pemeriksaan kandungan yang mana benih terbabit berada di dalam rahim, tidak lagi berada di luar rahim. Persoalannya sekarang, adakah terdapat masalah jika saya hamil selepas membuat pembedahan ini?

INSAN INGIN TAHU
Rawang, Selangor

PEMBEDAHAN membuang tiub fallopio lazimnya tidak membabitkan rahim, maka secara amnya selamat untuk hamil pada waktu ini, lebih-lebih lagi jika pembedahan terbabit dilakukan secara laparoskopi saja.

Peringatan yang sama harus dipraktikkan apabila setelah anda bersalin kelak iaitu jika anda lambat didatangi haid, lakukan ujian air kencing untuk kehamilan dan sekiranya positif hamil, anda mestilah mendapatkan pemeriksaan doktor untuk imbasan ultrabunyi atau ujian darah bagi membantu mengesan kedudukan kandungan berkenaan.

Cuma kali ini, tidak perlu menunggu selama dua minggu sebelum melakukan ujian, memadai seminggu terlewat saja.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan