Label

TIADA EREKSI PAGI SEPERTI KEBIASAAN

EREKSI pagi atau 'Nocturnal Penile Tumescence' berlaku pada awal pagi ketika lelaki itu tidur nyenyak atau tidur yang dikenali sebagai REM (Rapid Eye Movement) Sleep.

Jadi jika tiada REM Sleep atau tidur nyenyak kerana kerap terbangun atau tidur lewat, ereksi pagi pasti kurang kelihatan dan kurang mantap.

Apabila terjaga secara tiba-tiba, baru nampak ereksi berkenaan dan jika tidak, ia tidak kelihatan.

Sehubungan itu, nasihat kepada mereka yang tidak mengalami ereksi pagi, jangan mudah terpengaruh dengan fenomena itu.

Jika anda mendapati ereksi pagi kurang kelihatan atau hanya singkat, kemungkinan kemunculannya tidak mengikut jadual seperti dulu.

Mungkin ereksi pagi menjadi lebih jelas pada awal pagi atau ketika anda terjaga secara tiba-tiba atau ketika bangun membuang air kecil.

Bagi mereka yang tidak mengesan ereksi pagi tetapi kemampuan seksual masih normal, dinasihatkan anda supaya mula melakukan senaman secara berkala kerana ereksi pagi anda akan menjadi lebih kelihatan.

Berkaitan dengan kelajuan ejakulasi (pancutan air mani) pula, ia tiada kena mengena dengan tahap kesuburan. Jika seseorang lelaki itu menahan ketika air maninya hendak terpancut, ejakulasi menjadi lemah.

Untuk menguatkan pancutan, lelaki hendaklah menggerakkan zakar dengan kuat dalam keadaan otot lantai pelvis wanita sedang mencengkam, atau gerak zakar dalam keadaan kemut.

Perlu diingatkan, tanpa rangsangan, air mani juga berkurangan. Seperti saya katakan di atas, jangan menahan ketika hendak ejakulasi kerana air mani dan pancutan menjadi lemah.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. sejak sebulan dua ini saya tidak lagi atau tidak sedar mengalami sebarang ereksi pagi/morning wood, namun di waktu tengahari ade ereksi dan ketika persetubuhan atau pun diransang masih normal..apakah punca saya tidak mengalami ekeksi pagi ? dan bagaimanakah untuk merawat atau mengembalikan ereksi pagi ?

    BalasPadam