Label

SETAHUN KAHWIN BELUM HAMIL (SAKIT PUAN)

SELEPAS datang haid, saya ada melakukan hubungan seks bersama suami kerana menyangkakan haid saya sudah habis.

Selepas hubungan itu, keluar darah kehitaman seperti darah pada penghujung haid. Adakah perkara ini memudaratkan saya? Adakah sebarang kesan sampingan?

Untuk pengetahuan doktor, saya berkahwin pada Januari 2012 dan sampai sekarang masih belum mempunyai zuriat. Saya juga pernah keguguran sebanyak dua kali dan kini masih belum hamil.

Saya masih berusaha untuk hamil. Apakah nasihat doktor? Adakah saya perlu berjumpa pakar sakit puan?

Ema,
Shah Alam, Selangor

JIKA pendarahan terbabit berlaku sekali itu saja, kemungkinan tiada masalah. Mungkin ia disebabkan sisa haid yang masih ada di dalam faraj atau penghujung rahim.

Namun eloklah anda menjalani pemeriksaan doktor kerana pendarahan selepas hubungan seks penetratif boleh juga merupakan salah satu simptom penyakit contohnya penyakit serviks.

Anda tidak memberikan maklumat lanjut berkaitan masalah kesuburan anda kecuali tempoh perkahwinan yang sudah melebihi satu tahun.

Ya, anda perlu berjumpa doktor sakit puan. Pada masa sama, masalah pendarahan selepas hubungan bersama yang anda alami itu boleh diketahui puncanya. Doktor anda boleh memeriksa bahagian dalaman anda termasuk melakukan ujian Pap smear.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan