Label

ALAMI TUMPAH DARAH, RAHIM TERBUKA 3sm (SAKIT PUAN)

Saya mengalami keguguran sebanyak tiga kali. Kali pertama keguguran ialah pra-kehamilan (dalam masa dua minggu). Kali kedua doktor memberitahu denyutan jantung bayi sudah tidak ada (kandungan empat bulan) dan kali ketiga akibat rahim terbuka (kandungan lima bulan) iaitu bersalin lahir tidak cukup bulan.

Mengenai keguguran kali ketiga ini, ketika kandungan hendak memasuki lima bulan, saya mengalami sedikit tumpah darah dan saya membuat pemeriksaan di klinik kesihatan. Doktor memberitahu rahim saya terbuka tiga sentimeter manakala keadaan kandungan dan jantung bayi masih sihat.

Untuk tindakan susulan saya dimasukkan ke hospital. Dalam masa dua hari di hospital, saya hanya berehat, baring dan makan, tiada tindakan susulan dilakukan walaupun setiap kali datang, doktor memberitahu mereka akan lakukan imbasan terhadap kesihatan kandungan untuk mengetahui sama ada perlu dijahit rahim atau tidak tapi tidak melakukan apa-apa sehinggalah lewat malam pada hari kedua, saya mengalami sakit di bahagian perut.

Pemeriksaan doktor mendapati rahim saya terbuka sepenuhnya. Selanjutnya pemeriksaan mendapati jantung kandungan masih ada tapi doktor memberitahu saya perlu bersalin dan kesan kelahiran tidak cukup bulan.

Untuk pengetahuan doktor saya menghidap kencing manis. Sejak sebelum hamil saya mengawal kandungan paras gula dengan bantuan ubat diberikan doktor dan pemakanan. Alhamdulillah paras gula antara enam hingga lapan.

Mengenai keguguran ketiga itu, doktor di hospital menjelaskan ia membabitkan diabetes, rahim tidak dapat menampung kandungan dan jangkitan kuman.

Saya ingin tahu adakah rahim terbuka seperti keadaan saya tidak boleh dijahit semula? Adakah di masa akan datang, rahim terbabit perlu dijahit supaya kejadian ini tidak berulang? Apakah saranan doktor untuk saya di masa hadapan?

Zek,
Kuala Lumpur.

Keadaan serviks (pangkal rahim) terbuka ini dinamakan inkompetens serviks.

Memang ada rawatan menjahit serviks dalam keadaan inkompetens serviks ini bagi membantu menampung kandungan yang semakin membesar, contohnya jangkitan kuman (korio-amnionitis) sehingga boleh membahayakan kesihatan ibu serta keadaan janin (terutama struktur organ atau fizikalnya) yang boleh diimbas menggunakan pengamatan teknik ultrabunyi lebih-lebih lagi sekiranya ibu menghidap kencing manis dan paras gulanya tidak dikawal.

Setelah itu, barulah keputusan dibuat berdasarkan penilaian yang dibuat terhadap keadaan ibu dan janin dikandungnya dan pilihan diambil setelah menimbangkan perkara yang lebih baik.

Inkompetens serviks lazimnya menyebabkan keguguran trimester kedua seperti keguguran kedua dan ketiga anda. Malah, corak waktu keguguran berlaku boleh dijangka; dalam keguguran berikut, usia kandungan lazimnya lebih daripada usia keguguran sebelumnya.

Justeru sebagai langkah berhati-hati, doktor akan terus memantau keadaan anda dengan lebih kerap berbanding ibu hamil yang lain sehinggalah kandungan anda melepasi usia enam bulan. Sebelum itu, doktor mungkin akan melakukan prosedur menjahit serviks apabila kandungan memasuki bulan keempat.

Saya percaya doktor anda melakukan pemantauan tanpa anda sedari. Ini termasuk bacaan kadar denyutan nadi, suhu badan, ketegangan atau sensitiviti rahim terhadap sentuhan, hasil ujian swab faraj, ujian darah, ultrabunyi dan seumpamanya.

Kadangkala, percubaan menyelamatkan kandungan secara prosedur menjahit sedangkan ibu mengalami jangkitan korio-amnionitis boleh mengundang lebih komplikasi kepada ibu itu sendiri.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan