Label

KEPUTIHAN MELAMPAU (SAKIT PUAN)

SAYA sudah berkahwin dan mengalami keguguran sebanyak dua kali tahun lalu. Keguguran terakhir saya alami pada Disember 2012.

Sejak Januari lalu, saya mengalami keputihan yang terlalu banyak dan berbau yang kurang menyenangkan. Haid saya normal iaitu biasanya dalam dua hingga tiga hari.

Sejak kebelakangan ini, saya tidak dapat menjalani hubungan seks dengan suami kerana saya rasa terlalu sukar untuk memasukkan zakar dalam faraj saya. Saya juga berasa sangat sakit.

Saya sudah mengambil ubat untuk keputihan namun tidak sembuh. Saya berharap doktor dapat memberi cadangan kepada saya.

Pesakit
Perak

LELEHAN faraj yang berbau lazimnya disebabkan jangkitan kuman. Anda tidak menyatakan jenis ubat yang anda ambil untuk masalah keputihan itu.

Tidak semestinya sesuatu ubat sesuai untuk semua jenis kuman. Contohnya, kuman bakteria biasanya dirawat menggunakan antibiotik, kuman kulat pula dirawat dengan ubat antikulat dan seumpamanya.

Jangkitan berulang atau berterusan boleh menyebabkan peradangan pada kawasan itu. Tidak mustahil dinding faraj menjadi kemerahan, mudah luka, bengkak dan seumpamanya. Eloklah anda menunggu sehingga petanda terbabit sembuh sebelum melakukan hubungan seks semula.

Dapatkan pemeriksaan doktor. Ujian mudah menggunakan swab untuk mengambil sampel lelehan boleh dihantar ke makmal untuk ujian pengesahan kuman dan rawatan.

Namun tidak semua kuman dapat dikesan menggunakan ujian kultur ini. Anda mungkin akan menjalani ujian tambahan seperti swab untuk ujian PCR kuman tertentu dan ujian Pap smear.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan