Label

AIR MANI ATAU MAZI? (SAKIT TUAN)

SAYA berumur 30-an dan mengalami masalah air mani keluar selepas membuang air kecil atau ketika meneran buang air besar. Saya menjadi pelik apabila perkara ini berlaku.

Adakah ia petanda kepada sesuatu penyakit ataupun sebenarnya normal? Saya minta doktor menerangkan masalah saya ini. Terima kasih.

Haimi
Kuala Lumpur

Air mani keluar apabila lelaki dewasa mencapai ejakulasi atau klimaks. Ada kalanya ejakulasi berlaku dalam mimpi dan dikenali sebagai mimpi basah.

Tidak ada kemungkinan untuk air mani keluar ketika kencing atau ketika meneran waktu buang air besar. Cecair yang keluar itu yang menyerupai air mani sebenarnya ialah air mazi.

Malah, sebelum mencapai klimaks, lelaki juga mengeluarkan air mazi ketika teruja seksual. Air mazi yang keluar ketika lelaki itu teruja seksual dihasilkan oleh pepundi yang terdapat dalam salur kencing. Air mazi yang keluar ketika meneran ialah cecair yang keluar daripada pundi Cowper.

Jarang kali cecair daripada pundi seminal dan pundi prostat terkeluar apabila najis keras keluar melalui usus besar dan lubang najis. Secara langsung, najis yang keras itu menekan kedua-dua pundi tadi dan cecair itu akan keluar di penghujung zakar.

Jarang kali juga lelaki yang mengalami keradangan salur kencing mengeluarkan air mazi secara menitis-nitis. Apabila keradangan itu tiada, pengeluaran air mazi tidak berlaku lagi.

Jangkitan kepada salur kencing juga boleh membuatkan air mazi keluar bersama nanah. Apabila jangkitan itu dapat diatasi dengan ubat antibiotik maka cecair itu tidak akan kelihatan lagi.

Jangkitan ini boleh berlaku akibat hubungan seks rambang yang juga termasuk seks oral. Jika jangkitan ini tidak dibendung, ia boleh menular ke kawasan dalaman dan boleh mengakibatkan kerosakan salur sperma, buah zakar dan pundi prostat.

Justeru anda tidak perlu bimbang.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan