Label

RANCANG KEHAMILAN (SAKIT TUAN)

DOKTOR, saya berumur 25 tahun dan baru berkahwin sebulan yang lalu. Saya ingin bertanya mengenai persetubuhan suami isteri kerana kami tidak merancang untuk mempunyai anak dalam masa dua tahun ini kerana pelbagai faktor.

Soalan saya, ketika penetrasi, apakah kebarangkalian untuk air mani suami boleh terkeluar sedikit walaupun tiada ejakulasi?

Kadangkala saya dapat rasakan ejakulasi itu tetapi zakar tetap menegang dan masih meneruskan penetrasi, adakah yang keluar itu air mani?

Selain itu, apakah cara-cara untuk mengelakkan air mazi keluar secara tiba-tiba kerana saya selalu perasan ada cecair pada seluar dalam walaupun ketika sekadar bercumbuan dengan isteri.

Lelaki keliru
Selangor

Anda dan pasangan anda merancang untuk menimang cahaya mata selepas dua tahun berkahwin dan kini anda dan pasangan anda sedang berjaga-jaga bagi mengelakkan mencapai kehamilan setiap kali anda dan pasangan anda berintiman.

Anda mudah teruja seks dan mudah sangat menghasilkan air mazi. Ini perkara biasa untuk orang muda seperti anda. Didapati sperma juga ada di dalam air mazi, iaitu air mazi yang keluar ketika anda teruja seks, walaupun bilangannya tidak banyak jika dibandingkan dengan sperma di dalam air mani.

Jadi ada kemungkinan isteri anda boleh hamil. Anda juga menyatakan yang anda terasa seperti mencapai klimaks atau terasa ejakulasi. Sudah tentu cecair yang keluar itu air mani dan sudah tentunya ia mengandungi sperma.

Jadi selama ini anda dan pasangan anda terdedah kepada kemungkinan mencapai kehamilan kerana anda tidak mengamalkan apa-apa kaedah merancang. Anda dan pasangan anda perlu mendapatkan maklumat dan keterangan tentang proses perancangan keluarga daripada doktor.

Malah ada pelbagai maklumat tentang merancang keluarga yang anda dan pasangan boleh baca di Internet. Jika anda was-was anda boleh gunakan kondom ketika melakukan seks.

Anda perlu tahu cara untuk menggunakan kondom. Selain kaedah itu, pasangan anda boleh mengamalkan memakan pil hormon perancang keluarga atau mendapatkan suntikan hormon serta menggunakan susuk hormon atau tempel hormon (pelekat kulit badan) dan pelbagai cara yang boleh menjadi pilihan anda berdua.

Anda dan pasangan anda boleh pergi ke mana-mana klinik perancang keluarga LPPKN atau KKM atau Persatuan Merancang Keluarga terdekat atau dapatkan maklumat dari mana-mana pengamal perubatan yang berdekatan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan