Label

MAHU ANAK TAPI HAID TIDAK TERATUR SELEPAS KEGUGURAN (SAKIT PUAN)

Saya sudah berkahwin lebih setahun. Pada Disember 2012, saya mengalami keguguran ketika kandungan saya berusia 11 minggu. Saya berpantang seperti orang bersalin selama dua minggu.

Sebelum mengandung, kitaran haid saya teratur dalam kitaran antara tarikh 27 dan 28 tetapi selepas keguguran, kitaran haid saya menjadi tidak teratur.

Untuk pengetahuan doktor, saya berusia 21 tahun dan suami pula 22 tahun. Saya juga ingin bertanya adakah wanita selepas keguguran akan mengalami haid tidak teratur dan adakah saya masih ada harapan tinggi untuk mengandung semula?

Lin
Kuala Lumpur

Anda kini mengalami kitaran haid yang tidak menentu walaupun putaran haid anda dalam keadaan yang dapat menghasilkan telur.

Kajian menunjukkan putaran haid yang kurang dari 21 hari atau lebih dari 38 hari berkemungkinan jenis putaran haid yang tiada ovulasi atau gagal ovulasi (ovulasi bermaksud menghasilkan telur).

Putaran haid anda menjadi tidak menentu sejak anda mengalami keguguran kandungan pertama dan ini mungkin terjadi akibat pergolakan hormon.

Pada peringkat awal hamil, hormon Prolactin akan keluar dari bahagian bawah otak anda (Pundi Endokrin Pituitari) dan membuatkan pundi susu dalam payu dara anda bersedia untuk proses laktasi.

Hormon Prolactin secara langsung menghalang pengeluaran hormon kesuburan FSH.

Ada kemungkinan hormon Prolactin ini masih pada tahap yang tinggi walaupun anda sudah keguguran janin dan mengganggu ketumbesaran telur.

Situasi ini akan berubah dan hormon kesuburan anda akan kembali berfungsi dengan baik.

Jika dalam masa setahun, putaran haid anda masih tidak teratur, anda perlu berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan. Ada kalanya kenaikan berat badan boleh mengganggu kesuburan wanita. Jika berat badan anda tinggi (obes atau ‘overweight’) elok anda berusaha untuk mengurangkannya.

Tentang kekerapan persetubuhan untuk tujuan meningkatkan kemungkinan hamil, saya cadangkan anda lebih kerap bersama pada peringkat petanda pengeluaran lendir (seperti hingus) yang keluar daripada faraj. Ini petanda permulaan kesuburan wanita dan biasa selepas beberapa hari jika ovulasi berlaku, wanita akan mengalami perasaan sengal atau kurang selesa di paras ari-ari untuk seketika.

Memandangkan anda sudah pernah hamil, jadi kemungkinan untuk anda hamil lagi masih ada.

Anda perlu menjalani pemeriksaan awal kehamilan untuk memantau kehamilan anda supaya ia berjalan lancar dan sempurna. Teruskan usaha anda dan pasangan untuk menimang cahaya mata.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan