Label

BIMBANG BAHAYA JANGKITAN KULAT (SAKIT PUAN)

SAYA mengalami masalah keputihan yang teruk sejak sebulan lalu. Keadaan ini dialami buat pertama kali.

Berdasarkan pemerhatian saya, lendir yang keluar berwarna kehijauan dan kadangkala kekuningan.

Malah semasa melakukan hubungan seks, faraj saya mengeluarkan ketulan kecil. Saya bukannya mengamalkan seks rambang malah setia dengan pasangan.

Persoalannya, mengapa saya boleh dijangkiti kulat sedangkan saya tidak mengamalkan seks rambang? Adakah jangkitan kulat ini terjadi disebabkan saya dan pasangan suka melakukan seks oral?

Sehingga kini, saya masih belum berani berjumpa pakar sakit puan kerana khuatir mengenai bayaran yang mahal bakal dikenakan. Adakah jangkitan kulat ini boleh membawa kemudaratan untuk jangka panjang seperti mandul dan faktor tidak didatangi haid?

Masalah keputihan saya beransur pulih kini walaupun lendir berwarna hijau masih ada. Semoga doktor dapat membantu saya.

If
Kuala Lumpur

JANGKITAN kulat bukan semestinya berlaku akibat seks rambang, malah jangkitan kulat bukanlah sejenis penyakit jangkitan seksual.

Jangkitan kulat berlaku apabila ketiadaan atau kekurangan bakteria elok (normal flora) di dalam faraj, justeru berlakunya kekurangan penghasilan asid laktik sehingga menyebabkan keadaan asid faraj berkurangan dan ini merangsang kulat untuk membiak dengan berleluasa.

Secara teori, air liur mengandungi enzim yang bersifat alkali, ini mungkin boleh menyumbang kepada kekurangan keasidan faraj sehingga merangsang jangkitan.

Jangkitan kulat tidak menyebabkan ketiadaan haid. Jangkitan kulat juga tidak semestinya menyebabkan kemandulan kerana ia lazimnya terhad kepada faraj saja.

Bagaimanapun, tidak mustahil seseorang yang dijangkiti kulat turut dijangkiti kuman lain.

Kuman yang menyebabkan masalah kesuburan lazimnya kuman penyakit jangkitan seksual seperti Chlamydia.

Persoalannya, adakah anda benar-benar pasti yang anda dijangkiti kulat dan bukannya kuman lain?

Anda boleh berjumpa doktor sakit puan di hospital atau klinik kerajaan kerana kosnya amat minimum. Kita semua maklum kos perubatan doktor pakar di hospital swasta yang lebih tinggi kerana ia membabitkan pelbagai pihak seperti doktor, hospital dan makmal.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan