Label

3 TAHUN HADAPI MASALAH KENCING TAK LAWAS (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 18 tahun tetapi saya mengalami masalah kencing tak lawas sejak berusia 15 tahun. Sejak mengalaminya, saya memakai tuala wanita 24 jam sebab saya tidak dapat menahan diri daripada kencing.

Penyakit ini tidak hanya berlaku apabila saya ketawa, bersin atau batuk malah saya rasa hampir setiap masa.

Sebagai wanita, saya amat risau sekiranya penyakit ini dan pemakaian tuala wanita yang terlalu lama boleh mendatangkan kemudaratan kepada saya apabila saya berkahwin kelak.

Ibu sudah membawa saya ke klinik swasta, hospital dan saya sudah melakukan pemeriksaan buah pinggang ketika berusia 16 tahun. Doktor memaklumkan buah pinggang saya tiada masalah cuma pundi kencing saya yang lemah.

Saya juga melakukan senaman kemut dan makan produk kesihatan tetapi masih tiada perubahan. Saya juga kerap terbatal wuduk akibat masalah ini. Adakah penyakit kencing tidak lawas ini juga ada kaitan dengan kerap terkentut?

Di manakah harus saya dapatkan rawatan supaya penyakit kencing tidak lawas ini boleh segera sembuh?

Miza
Kedah

ANDA boleh berjumpa sama ada pakar bedah urologi ataupun pakar sakit puan gine-urologi. Tidak ramai pakar sakit puan gine-urologi tetapi hampir semua hospital mempunyai pakar bedah urologi. Mungkin anda ingin memilih pakar bedah urologi memandangkan mereka lebih banyak pengalaman kes kerana merawat kedua-dua pesakit lelaki dan wanita.

Anda mungkin diminta melakukan ujian yang memerlukan anda membuang air kencing di bawah pemerhatian pada kadar kencing dan kedudukan atau perubahan paras otot berkaitan membuang air kencing.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan