Label

SEMUA ORANG BERISIKO DAPAT HIV (SAKIT TUAN)

SAYA pelajar universiti swasta dan kini menjalankan satu kajian untuk kertas kerja bertajuk masalah sosial, penyakit dan HIV.

Seperti yang kita tahu, jangkitan HIV boleh berlaku apabila seseorang berkongsi jarum suntikan, pengamal seks bebas dan sebagainya.

Soalan saya, adakah HIV boleh dijangkiti melalui mereka yang melakukan seks oral (tertelan air mani)?

Selain itu, bolehkah ia dijangkiti melalui amalan bertukar-tukar pasangan (seks bebas), melakukan seks sejenis (gay atau lesbian), berkongsi bekas minuman, berkongsi alatan berus gigi atau pisau cukur, melalui ciuman dan rawatan akupuntur?

Apakah tanda yang boleh diketahui apabila seseorang dijangkiti HIV/AIDS? Adakah sebarang jalan penyembuhan dan adakah mereka selalunya menghabiskan masa dengan menunggu kematian?

Selain itu, benarkah penyakit ini boleh sembuh seperti dinyatakan dalam akhbar dan Internet apabila seseorang pesakit sembuh melalui beberapa rawatan?

GHANI
Gombak, Selangor

PENYAKIT AIDS berlaku apabila seseorang itu terkena jangkitan virus HIV. Virus ini hanya dapat membiak jika ia bertapak dalam sel badan dan kebetulan pula ia serasi dengan sel sistem imun badan.

Jadi, sistem kawalan imun badan yang mengawal badan daripada penyakit yang sepatutnya mempertahankan badan kita, lumpuh akibat serangan virus HIV.

Anda boleh mendapat banyak maklumat mengenai jangkitan HIV dan tanda penyakit AIDS di mana-mana laman perubatan yang membincangkan mengenai penyakit AIDS dan virus HIV untuk menyelesaikan keraguan anda mengenai penyakit itu.

Lagipun, anda perlukan maklumat tepat dan sahih yang boleh berkongsi dengan pembaca untuk anda buat kertas kerja itu.

Maklumat diketengahkan CDC, Atlanta, Amerika Syarikat iaitu agensi kerajaan negara itu yang memberi maklumat terkini mengenai jangkitan HIV dan AIDS.

Mungkin untuk permulaan, anda perlu tahu yang anda atau sesiapa berisiko terkena jangkitan HIV yang menyebabkan penyakit AIDS jika pernah melakukan seks atau melakukan hubungan penetratif seks tanpa menggunakan alat perlindungan seperti kondom (walaupun ia tidak memberi 100 peratus perlindungan) dengan seseorang yang ada kuman HIV dalam badannya atau dengan pesakit AIDS.

Memandangkan jangkitan HIV melalui darah pesakit AIDS, jarum suntikan yang dikongsi, pisau cukur atau prosedur 'tatu' atau akupuntur yang mana jarum, pisau cukur atau alat tatu diguna pakai dengan pesakit AIDS, atau dengan individu membawa kuman virus HIV.

Mengenai penyerapan kuman virus HIV dalam badan, ia hanya melalui pemindahan cecair dari badan pesakit AIDS atau pembawa kuman HIV kepada individu sihat.

Ia juga tertakluk kepada tahap kandungan kuman virus atau 'viral load'. Aktiviti seperti sentuhan kulit, ciuman kering, menggunakan pakaian dan makan makanan daripada pinggan mangkuk sama, minum air daripada cawan sama adalah selamat.

Ciuman lembap dan seks oral memberi risiko sangat kurang.

Hubungan seks melalui faraj atau lubang dubur tanpa perlindungan berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan HIV.

Bagi mereka yang curiga dan mendapati terdedah kepada kuman HIV, mereka boleh menjalani ujian darah seawal-awal tiga bulan selepas tarikh 'terdedah'.

Jika positif, ujian pengesahan akan dilakukan dan jika sahih positif, perubatan dengan ubat dapat mengurangkan pembiakan kuman HIV diberi.

Selagi kuman itu tidak melumpuhkan sistem kawalan daripada jangkitan, selagi itu kuman HIV terkawal dan tidak menular kepada penyakit AIDS.

Penyakit AIDS tiada penawar.

Maklumat ini hanya keterangan ringkas mengenai kuman HIV yang menyebabkan penyakit AIDS.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan