Label

GADIS RUNSING KELUAR SUSU (SAKIT PUAN)

SAYA masih bujang dan berusia 24 tahun. Berat badan saya normal dan kesihatan baik, saya juga bukanlah remaja yang gemar sosial.

Baru-baru ini saya ada memeriksa payudara saya sendiri. Apa yang merunsingkan apabila puting dipicit, keluar cecair seperti susu dalam kuantiti yang sedikit. Saya tidak berasa sakit dan tiada tanda bengkak.

Apabila ditanya ibu saya, jawapannya mungkin susu sesat. Saya kebingungan dan runsing mengenai hal ini. Saya segan hendak melakukan pemeriksaan di hospital. Harap puan dapat membantu saya.

Kyo Lee
Kuala Lumpur

SUSU badan juga boleh keluar apabila paras hormon prolaktin di dalam darah menjadi tinggi. Terdapat beberapa sebab paras hormon prolaktin boleh meningkat antaranya faktor kehamilan, selepas melahirkan bayi, tekanan atau stres, ketumbuhan kelenjar pituitari, rangsangan manual pada payudara, ubat-ubatan tertentu (lazimnya ubat menahan muntah) dan seumpamanya.

Kemungkinan perbuatan anda memeriksa payudara terlalu kerap seolah-olah merangsang payudara anda sehingga lama kelamaan susu boleh keluar. Kemungkinan juga anda mengalami penyakit kelenjar pituitari.

Sekiranya anda mendapati tiada ketulan atau perubahan lain pada kedua-dua payudara, saya masih menasihati anda untuk menjalani pemeriksaan doktor untuk kepastian. Kemudian ujian darah hormon prolaktin akan dilakukan, barulah tindakan seterusnya dapat diambil.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. harap kyo lee datang jumpa saya
    saya nak tengok buah dada kyo lee tu ada susu badan atau tak

    BalasPadam