Label

HAID TERAKHIR LIMA TAHUN LALU (SAKIT PUAN)

SELAMA ini saya tidak pernah berjumpa doktor mengenai masalah saya ini. Saya berbadan besar dan sudah beberapa tahun tidak didatangi haid.

Kali terakhir saya mengalami haid kira-kira lima tahun lalu, itu pun sekali saja dan kini saya berumur 24 tahun. Adakah saya memang tidak akan didatangi haid atau saya mengalami sebarang penyakit?

Harap doktor dapat membantu dan memberikan nasihat.

Iera
Kuala Lumpur

PERKARA pertama yang anda perlu lakukan adalah mengambil ubat untuk mendatangkan haid, lazimnya ubat terbabit mengandungi bahan hormon progestin yang hampir sama dengan hormon progesteron wanita yang subur ovarinya.

Di samping itu, anda perlu menjalani pemeriksaan pakar sakit puan bagi mengenal pasti punca ketiadaan haid anda. Masalah anda ini dinamakan amenorea sekunder dan terdapat banyak penyebabnya, kebanyakannya boleh dirawat.

Terdapat juga penyakit atau sindrom yang mendedahkan seseorang wanita kepada penyakit bahaya misalnya kanser endometrium rahim disebabkan oleh penebalan lapisan haid berterusan.

Peningkatan berat badan seperti yang anda alami (dan penurunan berat badan mendadak) juga boleh mengganggu ovulasi dan ini menyebabkan ketiadaan haid.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan